Według stanu na koniec kwietnia 2021 r., w Polsce zarejestrowano łącznie 23 834 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Od początku roku przybyło  5 098 pojazdów elektrycznych, co stanowi wzrost o 137 proc. r/r. Takie dane przedstawia Licznik Elektromobilności, prowadzony przez PZPM i PSPA. Ścieżka wzrostu liczby samochodów elektrycznych i punktów ładowania w Polsce przedstawia poniższa grafika.

Grafika: PSPA

Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) stanowią 49,68 proc. (11 841 szt.) zeroemisyjnych pojazdów, a pozostałą część (50,32 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 11 993 szt.

W Polsce rozwija się także flota elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych, która liczy już 899 szt. W dalszym ciągu rośnie park elektrycznych motorowerów i motocykli, składający się już z 9 652 szt. pojazdów.

Coraz więcej autobusów elektrycznych w polskich miastach

Pod koniec kwietnia park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 484 szt. Od początku 2021 r. flota zeroemisyjnych busów powiększyła się o 52 pojazdy. W porównaniu z analogicznym okresem 2020 r., oznacza to wzrost o 126 proc.

Rośnie także infrastruktura ładowania

W rozwoju elektromobilności niezbędna jest infrastruktura ładowania. Pod koniec kwietnia 2021 r. w naszym kraju funkcjonowało 1 456 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 838 punktów). 33 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc, – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W ubiegłym miesiącu uruchomiono 31 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (58 punktów).

Pierwsze samochody wodorowe

Jakub Faryś, Prezes PZPM informuje że za Polską kolejny miesiąc wzrostów rejestracji pojazdów niskoemisyjnych – w tym pojazdów bateryjnych, bardzo duży wzrost rejestracji hybryd plug-in. Po raz pierwszy zarejestrowano 6 samochodów wodorowych. Eksperci wskazują, że główną bolączką nieefektywnego rozwoju pojazdów napędzanych wodorem jest brak infrastruktury ładowania.

Wszystko na to wskazuje, że w Polsce z czasem też rozwinie się sieć ładowania samochodów wodorowych. Warto dodać, że polski koncern energetyczny PKN ORLEN rozpoczął proces wyboru wykonawcy stacji tankowania paliwa wodorowego. Pierwsze stacje obsługujące autobusy i auta osobowe powstaną w Poznaniu i Katowicach. Jeszcze w tym roku Koncern rozpocznie budowę hubu wodorowego we Włocławku.

Mało środków z KPO

W Krajowym Planie Odbudowy (KPO) wykorzystującym środki unijne na odbudowę gospodarki po pandemii na niskoemisyjną motoryzację przeznaczono zaledwie nieco ponad miliard euro – informuje Faryś. Pieniądze mają zasilić głównie komunikację publiczną i budowę stacji ładowania dla autobusów.

– Warto byłoby wzorem innych krajów europejskich przeznaczyć na rozwój niskoemisyjnego transportu oraz produkcji pojazdów i baterii znacznie większe środki, podobnie jak ma to miejsce w innych krajach UE, gdzie na ten cel przeznaczono nawet po kilkanaście miliardów euro – komentuje Jakub Faryś,

Polacy są coraz bardziej zainteresowani elektromobilnością. Przez pierwsze 4 miesiące tego roku zarejestrowano o ponad 1 000 więcej osobowych EV niż w całym 2019 r. Ponadto, liczba samochodów z napędem elektrycznym sprzedanych od stycznia do kwietnia okazała się być wyższa niż rejestracje odnotowane w ciągu pierwszych 8 miesięcy roku 2020, który jak do tej pory był  rekordowy pod tym względem.

Źródło: PSPA/PKN Orlen

Redakcja GLOBEnergia