Pojazdy bateryjne wygrywają z hybrydami plug-in! Zainteresowanie EV rośnie mimo spadków na rynku

Pod koniec lipca 2022 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie prawie 53 tys. osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Od początku roku ich liczba wzrosła o ponad 14 tys. szt. Jest to wzrost większy o 44 proc. względem analogicznego okresu w 2021 r. Co nowego w liczniku Elektromobilności prowadzonym przez PZPM i PSPA?

Zdjęcie autora: Jakub Król

Jakub Król

Redaktor GLOBENERGIA

Na koniec lipca 2022 r. po polskich drogach jeździło ponad 50 tys. elektrycznych samochodów osobowych. Prawie połowę (49 proc.) stanowiły auta w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles). Oznacza to, że po polskich drogach jeździ prawie 25 tys. pojazdów BEV. Pozostałą część (51 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles). Hybryd typu plug-in jest w Polsce prawie 26 tys.

Elektryczne pojazdy dostawcze i ciężarowe

Elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych jest w naszym kraju ponad 2 tys. Jak podają PZPM i PSPA, w dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec lipca składała się z prawie 15 tys. szt. Rośnie również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych. Powiększyła się ona o prawie 420 tys. szt. 

Co z autobusami? Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 770 szt. 

“Nieco gorszą wiadomością jest spadająca liczba rejestracji elektrycznych autobusów. Oby był to stan przejściowy a nie trend wynikający z szukania oszczędności m.in. w tym obszarze przez samorządy.” - komentuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Jakub Faryś dodaje, że na zakup elektrycznych autobusów zostały przeznaczone środki z KPO. Prezes PZPM ma nadzieję, że niebawem pieniądze na ten cel zostaną wypłacone.

Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych

Wraz z flotą pojazdów rozwija się także infrastruktura ładowania. Pod koniec lipca 2022 r. w Polsce funkcjonowało prawie 2300 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, co przekłada się na 4431 punktów ładowania. Jak podają PZPM i PSPA, 29 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC). Pozostałe 71 proc. to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

Nowe stacje ładowania

W lipcu uruchomiono 61 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania - oznacza to nowe 104 punkty ładowania. W okresie od lipca 2020 r. do lipca 2021 r. uruchomiono 226 nowych stacji AC i 107 stacji DC. Dla porównania, od lipca 2021 r. do lipca 2022 r. uruchomiono 575 stacji AC i 139 urządzeń DC.

“Oznacza to, że liczba nowo instalowanych ładowarek prądu przemiennego wzrosła aż o 154 proc., natomiast prądu stałego - tylko o 30 proc..” - komentuje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Zdaniem Dyrektora Zarządzającego PSPA, przytoczone liczby potwierdzają, że mimo zdecydowanego wzrostu popytu na usługi ładowania, to właśnie segment stacji DC jest szczególnie mocno ograniczany przez bariery systemowe w postaci przewlekłych procedur przyłączeniowych oraz braku odpowiedniej infrastruktury elektroenergetycznej.

Konsolidacja w sektorze ładowania pojazdów elektrycznych 

Jak zaznacza Maciej Mazur, operatorzy podejmują kompleksowe działania w celu wzmocnienia swojej pozycji. Przykładem takich działań może być niedawne przejęcie sieci Revnet przez GreenWay Polska. Maciej Mazur zaznacza, że jest to pierwsza tak duża konsolidacja w tym sektorze.

“Mimo to, jeżeli nie zostaną wdrożone niezbędne zmiany prawne o przełom na rynku infrastruktury ładowania będzie bardzo trudno” - dodaje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Zmiana proporcji na rynku - więcej pojazdów bateryjnych

Obserwując rejestracje nowych i używanych pojazdów bateryjnych i hybryd plug-in, widać, że oprócz 40 proc. wzrostu liczby tych pojazdów zmienia się również proporcja.

“Rok temu zdecydowanie więcej było rejestrowanych hybryd plug-in, o tyle w ciągu siedmiu miesięcy tego roku zarejestrowano więcej pojazdów bateryjnych” - mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Zdaniem Jakuba Farysia, warto również podkreślić, że rośnie liczba elektrycznych motocykli i skuterów. Te ostatnie stanowią już znaczącą część sprzedaży, choć dla osób indywidualnych nie ma żadnych dopłat, czy programów wspierających do ich zakupu.

“Używanie elektrycznych skuterów w mieście jest na tyle komfortowe, że “bronią się same”” - dodaje Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Zdaniem prezesa PZPM, optymizmem napawają również rozpoczęte działania na rzecz uproszczenia procedur dopuszczenia stacji ładowania. To przełoży się na szybsze pojawianie się nowych punktów. Według prezesa PZPM to właśnie od dobrej sieci ładowania zależy sukces elektromobilności.

Źródło: PSPA, PZPM

Zobacz również