Ambicje studentów

Koło Naukowe Solar Boat ma jeden główny cel – stworzyć zero-emisyjną łódź wyścigową z napędem elektrycznym, wykorzystującą w 100 proc. odnawialną energię elektryczną. W tym przypadku sprawdza się fotowoltaika zamontowana na jednostce. Pierwsza łódź studentów –  Baśka – powstała w 2017 r. Zadebiutowała w lipcu cztery lata temu na zawodach Monaco Solar & Energy Boat Challenge, gdzie jako jedyny reprezentant Polski znalazła się na 5 miejscu spośród 30 tego typu konstrukcji z całego świata.

Nowe koncepcje – łódź Celka

Studenci AGH zaprezentowali w maju 2021 r. w zakolu Wisły przy Bulwarze Czerwińskim dwie kolejne łodzie. Pierwsza z nich to łódź solarna o nazwie Celka, młodsza siostra Baśki. Nowy projekt jest o wiele lżejszy i szybszy od pierwszego. Łódź posiada zespół napędowy zasilany dwoma silnikami chłodzonymi wodą, układ sterowania pozwalający na pływanie wypornościowe z użyciem hydroskrzydeł, własnoręcznie wykonane panele fotowoltaiczne oraz system grodzi wzmacniających konstrukcje kadłuba, na które złożony został przez studentów wniosek patentowy. Parametry techniczne nowej łodzi to długość 6 m, szerokość 1,7 m i masa 110 kg.

Celka fot. AGH

Patryk Płaszczak z Koła Naukowe AGH Solar Boat wyjaśnia, że Celka jest lepiej przystosowana do pływania wypornościowego, dzięki niższej masie, nowej geometrii kadłuba oraz trzem parom hydroskrzydeł, które zapewniają również większą stabilność podczas lotu. Dodaje, że kadłub jest wzmocniony systemem specjalnych grodzi, co pozwala na zmniejszenie masy przy zachowaniu wytrzymałości i sztywności. Największą zaletą łodzi są samodzielnie wykonane przez studentów panele fotowoltaiczne, które pozwalają uzyskać łączną moc 1450 W. Maksymalna prędkość łodzi to 35 km/h. Zaprezentowana łódź weźmie udział w tegorocznych międzynarodowych zawodach w Portugalii, Monako, Holandii oraz w Niemczech. Koszt Celki to około 250 tys. zł.

Autonomiczna łódź –  R.O.B.U.R

Kolejny koncept jest o wiele mniejszy. Jest to R.O.B.U.R – autonomiczna łódź służąca m.in. do analizowania dna rzek i jezior. Jej zadaniem jest zbieranie danych batymetrycznych w czasie rzeczywistym (ang. Realtime Online Bathymetry USV Robot). Autonomiczna łódź, druga taka w Polsce, może samodzielnie realizować akcje ratunkowe, pomiary środowiskowe, takie jak tworzenie map batymetrycznych dna lub badanie poziomu zanieczyszczeń wód oraz powietrza.

R.O.B.U.R fot. AGH

Student Mieszko Mieruński wyjaśnił, że w projekcie najważniejsza jest nawigacja. Jest ona możliwa dzięki fuzji danych z systemu GPS, czujników przyspieszenia i kamery stereo. Systemy wizyjne oparte na sztucznej inteligencji pozwalają na określenie pozycji ewentualnych przeszkód, a kamera stereo dostarcza informacji o odległości punktów na obrazie. Dzięki połączeniu tych informacji możliwe jest zaplanowanie kursu.

Studenci przekonują, że łódź może być wykorzystywana przy wszelkiego typu pracach inspekcyjnych na wodach, w szczególności na terenach trudno dostępnych dla człowieka. We wrześniu 2021 r.  łódź studentów z AGH będzie wykorzystywana podczas mapowania kanałów żeglownych.

W realizację projektu zaangażowanych było łącznie ponad sto osób, które pracowały w trybie zmiennym z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa i wymogów sanitarnych. Koszt łodzi autonomicznej to około 100 tys. zł.

Źródło: AGH Kraków/ KN Solar Boat

Redakcja GLOBEnergia