Polska kolej testuje panele fotowoltaiczne zainstalowane na ekranach akustycznych

PKP Polskie Linie Kolejowe posiadają obecnie 24 instalacje fotowoltaiczne, które wyprodukowały w 2020 roku ok. 240 MWh energii. Kolejne instalacje słoneczne pojawią się na dachach budynków kolejowych m.in. w Kielcach, Włoszczowie, Siedlcach i Przemyślu. W niedalekiej przyszłości panele PV mogą być także instalowane na ekranach akustycznych wzdłuż torów. Takie rozwiązanie obecnie testują PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Pytamy o szczegóły projektu.

Zdjęcie autora: Patrycja Rapacka

Patrycja Rapacka

Analityk i redaktor w GLOBEnergia. Transformacja energetyczna, OZE, offshore wind, atom

W listopadzie informowaliśmy, że nowe instalacje fotowoltaiczne pojawią się na dachach budynków kolejowych m.in. w Kielcach, Włoszczowie, Siedlcach i Przemyślu. Spółka PKP PLK liczy na ograniczenie emisji dwutlenku węgla (CO2) oraz poprawę efektywności energetycznej kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły montaż instalacji fotowoltaicznych, m.in. na nastawniach w Międzyrzecu Podlaskim i Siedlcach, budynku lokalnego centrum sterowania w Łukowie, a także na budynkach we Włoszczowie Płn. i Kielcach.

Do końca 2021 roku montaż paneli fotowoltaicznych zaplanowano także w Staszowie, Przemyślu, Przeworsku, Jaśle, Mostówce i Hajnówce. W ciągu roku nowe instalacje fotowoltaiczne wyprodukują ponad 190 MWh. To odpowiednik zapotrzebowania na energię elektryczną ponad 80 gospodarstw domowych. Inwestycje w fotowoltaikę pozwolą na redukcję CO2 o ponad 136 ton emisji rocznie.

Czas na panele instalowane na ekranach akustycznych?

Nie są to jedyne rozwiązania, na które stawia polska kolej. Co więcej, nie tylko wdraża sprawdzone już rozwiązania, ale bada nowe pomysły na wdrażanie OZE w architekturę kolejową. Mowa o panelach fotowoltaicznych, które mogą być zamontowane na ekranach akustycznych. Obecnie te rozwiązania testuje PKP PLK.

Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK poinformowała nas, że spółka wraz z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (CNBR) poszukują innowacyjnych rozwiązań, które mogłyby być wdrożone na sieci kolejowej m.in. w zakresie wykorzystania OZE. Jednym z realizowanych działań jest projekt wykorzystujący metodologię zabudowy paneli fotowoltaicznych na ekranach akustycznych wzdłuż linii kolejowych.

- Koncepcja projektu dotyczyła opracowania i montażu samoczyszczących paneli fotowoltaicznych na elastycznej podbudowie, jako instalacji zewnętrznych. Kluczowym aspektem jest połączenie ekranu akustycznego z możliwością wytwarzania energii elektrycznej z promieniowania słonecznego - wyjaśnia Janus w komentarzu dla GLOBEnergia.pl. 

W ramach projektu zakończone zostały badania terenowe, instalacja fotowoltaiczna była zamontowana na ekranach akustycznych w rejonie przystanku Jaśkowice Legnickie na Dolnym Śląsku. Obecnie założenia projektu są weryfikowane.  

Dodała, że po analizie rezultatów prac badawczo-rozwojowych będą podejmowane decyzje dotyczące ewentualnego wdrożenia podobnych działań na sieci kolejowej. Podkreśla, że wyzwania realizacji projektów badawczo-rozwojowych zazwyczaj koncentrują się wokół wdrażania dedykowanych rozwiązań technicznych i technologicznych oraz opłacalności ekonomicznej inwestycji.

Warto także dodać, że w planie jest także przetestowanie paneli, ale wiatrowych. W tym kontekście Janus poinformowała, że prace związane z wykorzystaniem paneli wiatrowych są w fazie koncepcyjnej, a o dalszych działaniach spółka będzie jeszcze informować.

Rozwiązanie zakładające połączenie ekranów akustycznych z OZE wydaje się być interesującą opcją wykorzystania dostępnych powierzchni w infrastrukturze kolejowej. Pionowe panele fotowoltaiczne, czyli montowane np. na fasadach budynków, nie są dziś niczym nowym. W przypadku ekranów akustycznych i zainstalowanych panelach fotowoltaicznych, należy zbadać o ich efektywność oraz odporność na warunki pogodowe. W świecie energetyki słonecznej pionowe panele fotowoltaiczne są obecnie testowane jako instalacje zastępuje np. ogrodzenia domów oraz pastwisk (agrofotowoltaika). 

PKP inwestuje w zrównoważony rozwój

13 października PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju poinformowały o kontynuacji współpracy w zakresie rozwoju innowacji w branży kolejowej. W ramach drugiego konkursu BRIK II będą poszukiwać nowych rozwiązań z czterech obszarów tematycznych: bezpieczeństwo ruchu kolejowego, efektywność energetyczna, ekologia i usprawnienie procesu diagnostyki infrastruktury. Partnerzy do 2033 roku przeznaczą na działania w sumie 100 mln zł.

PKP przekonuje, że dobrze zaplanowane i modernizowane zgodnie z wymogami ochrony środowiska linie kolejowe, wzmacniają rolę kolei jako ekologicznego, zrównoważonego i konkurencyjnego środka transportu. Nowe tory to ograniczony hałas przejeżdżających pociągów dzięki wykorzystaniu specjalnych materiałów i ekranów akustycznych, których będzie coraz więcej.

Zobacz również