Polska spółka Enea Ciepło podpisała umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) dotyczącą prac badawczo-rozwojowych w zakresie możliwości wykorzystania zielonego wodoru w ciepłownictwie. W planach jest stworzenie koncepcji zasilania silnika gazowego zielonym wodorem, który zostanie wyprodukowany w wyniku elektrolizy.

W ramach projektu „Elektrociepłownia w lokalnym systemie energetycznym” organizowanego przez NCBR,  zakwalifikowane firmy mają sprawdzić hipotezę badawczą o rynkowej wykonalności systemu elektrociepłowniczego, który będzie mógł dostarczać odbiorcom ciepło i energię elektryczną pozyskane w co najmniej 80 proc. z OZE. Konsorcjum Enei otrzyma 500 tys. zł brutto na realizację prac w I etapie konkursu, w ramach którego zostaną wybrane  najlepsze rozwiązanie wśród zgłoszonych projektów. NCBR przekaże zwycięzcy 36 mln zł brutto na jego realizację.

Enea Ciepło we współpracy z Zakładami Pomiarowo-Badawczymi Energetyki „ENEGROPOMIAR” z Gliwic wykona koncepcję zasilania silnika gazowego zielonym wodorem wyprodukowanym w elektrolizerze.  W proponowanym rozwiązaniu magazyn wodoru, silnik gazowy, akumulator ciepła oraz kocioł szczytowy. Całkowita planowana zainstalowana moc cieplna to 1,1 MW, natomiast elektryczna to 0,45 MW.
Paweł Szczeszek, prezes Enei, podkreślił, iż ciepłownictwo stoi przed dużym wyzwaniem transformacji energetycznej. Pomioty poszukują rozwiązań nowoczesnej produkcji ciepła ze źródeł zero i niskoemisyjnych, które z powodzeniem można byłoby wykorzystać w przyszłości.

Wodór w Pszczynie

Enea to nie jedyna firma, która będzie wdrażać wodór w segmencie ciepłownictwa.  Operatorzy systemów ciepłowniczych widzą zastosowania także wodoru, który może pomóc w odchodzeniu od węgla i zwiększeniu udziału OZE w miksie energetycznym. W ocenie Veolii w niedalekiej przyszłości może być jednym z narzędzi w transformacji energetycznej polskich miast.

Veolia chce być pionierem wdrażania rozwiązań wodorowych w Polsce. Zaangażowała się w projekt dekarbonizacyjny oparty o wodór w Pszczynie. Firma wskazywała w komentarzu dla GLOBENergia.pl, że w uwagi na skalę wyzwań stanowi on niezwykle interesujące pole dla projektowania rozwiązań uwzględniających zastosowanie tego paliwa. Likwidacja smogu na terenie gminy wymaga wprowadzenia głębokich zmian w obszarze ciepłownictwa oraz transportu, ponieważ – obok indywidualnych źródeł ogrzewania – jest głównym źródłem zanieczyszczenia powietrza.

Źródło: Enea, własne

Redakcja GLOBEnergia