Polski samochód elektryczny już za kilka lat w sprzedaży!

IZERA - polski samochód elektryczny

Rozpoczęcie budowy fabryki samochodów elektrycznych marki Izera w Jaworznie ma rozpocząć się w 2024 roku – poinformowali przedstawiciele spółki ElectroMobility Poland. W tym roku podmiot będzie ubiegał się o pozwolenia na budowę zakładu. Samochód ma wyjechać na polskie drogi w drugim kwartale 2026 roku.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

IZERA - polski samochód elektryczny

Podziel się

Prezes ElectroMobility Poland Piotr Zaremba poinformował, że w następnym roku ma ruszyć budowa zakładu produkcyjnego polskiej marki samochodów elektrycznych – Izera. W tym roku planowane jest opracowanie produktu oraz zdobycie pozwolenia na budowę fabryki. Zostaną przeprowadzone prace techniczne z chińskim dostawcą platformy Geely. Wybór platformy technologicznej samochodu elektrycznego, ogłoszony dnia 17 listopada 2022 r., oznaczał dla polskiej spółki osiągnięcie kluczowego kamienia milowego projektu.

Polska spółka planuje budowę gamy modelowej samochodów elektrycznych segmentu C. Pierwszym z modeli będzie SUV. Ponadto EMP ogłosił plany produkcji dwóch kolejnych modeli – kombi oraz hatchbacka, ale nie jest znana jeszcze data ich produkcji.

Polski inwestor podpisał już umowę z firmą Dürr Systems AG na świadczenie usług inżynieryjnych. Do zadań planisty zakładu należy m.in. zaprojektowanie linii produkcyjnych dla fabryki Izery.

Próbna produkcja

Zaremba wskazał, że pod koniec 2025 roku zostanie przeprowadzony tzw. production tryout. Jest to próbna produkcja samochodu. W 2026 r. pierwsze samochody powinny trafić do salonów, a następnie na polskie drogi.

Dlaczego fabryka powstanie w Jaworznie? Jak informuje inwestor na stronie, przy wyborze lokalizacji ważny był szereg czynników, takich jak atrakcyjna lokalizacja działki i jej dobre skomunikowanie, dostępność mediów (energia elektryczna, gaz, woda, kanalizacja), kształt i wielkość terenu, sposób użytkowania terenu, możliwość rozbudowy inwestycji o zaplecze logistyczne dla partnerów.

Teren, gdzie powstanie fabryka, daje bezpośredni dostęp do drogi dwupasmowej DK79 oraz jej dalszego połączenia z S1 i autostradą A4. W pobliżu znajduje się linia kolejowa zapewniająca transport komponentów i gotowego produktu. To umożliwia lepsze ułożenie procesu produkcyjnego i optymalizację kosztów. Teren, gdzie powstanie fabryka Izery jest obszarem silnie zdegenerowanym, miejscami pustynnym. To teren pogórniczy i poprzemysłowy, którego rekultywacja nie powiodła się – informuje Electromobility Poland.

Jak informowaliśmy na łamach GLOBEnergia.pl, pojawiły się zarzuty, że pod budowę fabryki wycinane są obszary leśne. Przedstawiciele rządu wyjaśnili w odpowiedzi na jedną z interpelacji, że z terenu zaplanowanego pod zakład produkcyjny Izery zalesionych jest ok. 70 proc. Niezbędna wycinka dotyczyć będzie tylko części tego terenu, która koliduje z samymi budynkami, jak i logistyką zakładu.

W jaworzańskiej fabryce powstanie docelowo 3 tysiące miejsc pracy. Dodatkowo około 12 tysięcy osób znajdzie miejsca pracy u poddostawców i kooperantów.

Źródło: ISB news, Electromobility Poland, Sejm

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia