W ramach konkursu zorganizowanego przez firmę Renault pt. “Renault East City. Design the Future” wytypowano finalistów oraz laureatów, w których trzy nagrody zdobyli Polscy uczestnicy.

Projekt “EZ-GO”

Zadaniem uczestników konkursu „Renault Easy City. Design the Future” było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla pojazdu Renault EZ-GO. Z okazji finału ten wyjątkowy samochód koncepcyjny po raz pierwszy pojawił się w Polsce.

Konkurs został zorganizowany w celu zebrania innowacyjnych pomysłów, które zostaną w przyszłości wykorzystane w budowaniu zrównoważonej mobilności oraz sprawnej transformacji systemu energetycznego. Grupa Renault prowadzi aktywne działania związane z przygotowaniami do rewolucji polegającej na zintegrowaniu pojazdu z siecią energetyczną, która przyczyni się do zmniejszenia negatywnego wpływu samochodów elektrycznych na środowisko.

EZ-GO – wizualizacja (Fot. Renault)

Autonomiczne samochody z napędem elektrycznym jako magazyn energii z OZE

Polska grupa uczestników przedstawiła koncepcję “Ez Plus”. System składa się z trzech modułów: stacji organizujących korzystanie z elektrycznych samochodów autonomicznych na żądanie zlokalizowanych w pobliżu węzłów komunikacyjnych, zatoczek dla pojazdów Renault EZ-GO oraz aplikacji mobilnej umożliwiającej rozpoczęcie podróży tym samochodem.

Modułowy system pozwalający tworzyć różnorodne i wielofunkcyjne centra przesiadkowe. Fot. Renault

Pojazdy EZ-GO w tym projekcie przechowywane są pod ziemią, w specjalnych magazynach buforowych. Tam również odbywa się ładowanie samochodów, a jednocześnie pojazdy stanowią element systemu energetycznego, magazynując energię z odnawialnych źródeł. Według autorów taki rozproszony akumulator może pozytywnie wpływać na stabilność systemu energetycznego kraju. Za swój projekt miejsca przesiadkowego Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska i Olek Kępiński otrzymali drugą nagrodę w wysokości 10 tys. zł.

Fotowoltaika i turbiny wiatrowe na dachu

Druga grupa, która składała się z trzech konstruktorek, zaprojektowała modułowy system pozwalający tworzyć różnorodne i wielofunkcyjne centra przesiadkowe, również uwzględniły OZE w swoim pomyśle. Na dachach przystanków mogłyby według nich znaleźć się niewielkie turbiny wiatrowe, a także ogniwa fotowoltaiczne. Energię słoneczną wykorzystywałyby też elewacje z szybami fotowoltaicznymi. Autorki projektu zajęły czwarte miejsce w konkursie „Renault Easy City. Design the Future”.

Szyby fotowoltaiczne i chodnik generujący energię

Kolejna grupa z Polski zaprojektowała centrum przesiadkowe MULTIVIEW. Elementami ich koncepcji były także rozwiązania ekologiczne. Budynek miałby posiadać szyby fotowoltaiczne. Energię generowałby również chodnik. Autorzy projektu w finale konkursu uplasowali się na piątym miejscu.

Źródło: Renault

Redakcja GLOBEnergia