Pompa ciepła w wersji Smart Home Center – nowy standard w ogrzewaniu?
Żyjemy w czasach dynamicznej elektryfikacji i rosnącej roli sztucznej inteligencji. Wpływ inteligentnych systemów pozostaje także znaczący w kontekście branży HVAC. Z łatwością można to dostrzec po zmieniającej się roli pomp ciepła. Od pewnego czasu te urządzenia gwarantują użytkownikowi coś więcej niż ekologiczne ciepło. Czy nowa era urządzeń grzewczych już zdominowała rynek?
Podziel się
Czy pompa ciepła może być smart?
Urządzenia, które do tej pory pełniły pojedyncze, oczywiste dla nich funkcje, dziś są prawdziwymi multi taskerami. Szczególnie łatwo można to dostrzec w kontekście wielozadaniowości najnowszej generacji pomp ciepła. Najważniejsze kwestie elektryfikacji branży HVAC, dzięki ewolucji pomp ciepła były przedmiotem dyskusji w trakcie tegorocznego Forum Pomp Ciepła. O przybliżenie tematyki Smart Home Center zgromadzonej publiczności zadbał Maciej Rafalski z firmy Galmet. Poniżej przedstawiamy kluczowe fragmenty wystąpienia eksperta.
Pompa ciepła może zostać centrum inteligentnego domu. Uczynienie z tego urządzenia „mózgu” naszego systemu jest szczególnie istotne w kontekście mnogości dostępnych aplikacji. Zarządzanie systemem dysponowania energii w naszych domach jest ważne. Jeszcze ważniejsze może okazać się, jak to robimy. Inteligentny dom jest wyposażony w wiele udogodnień. Jednak, jeżeli każde z nich obsługujemy osobno, może stać się to naprawdę uciążliwe. Wygoda i prostota użytkowania, która miała zostać zapewniona wprowadzaniem systemów smart, jest daleka od rzeczywistości.
„Jeżeli wszystkie te sprzęty nie komunikują się ze sobą i nie współpracują, to nie ma podstawy, by zapewniły skuteczne, tanie i efektywne działanie. Dlatego świetnym rozwiązaniem jest połączenie wszystkich urządzeń Smart Home w jeden system, przy pomocy jednej aplikacji. W ten prosty sposób zyskamy pełną kontrolę nad inteligentnym domem” – wyjaśnia Maciej Rafalski, ekspert firmy Galmet.
Zarządzanie systemem smart ma być proste i łatwo dostępne. Chodzi o to, aby zarządzanie całym systemem odbywało się przy pomocy tabletu, bądź nawet fizycznego pilota, który możemy trzymać w ręku, siedząc na kanapie. By tak mogło być, należy tym wszystkim inteligentnym urządzeniom zapewnić platformę do komunikacji.
Dzięki temu pompa ciepła bądź rekuperacja będą w stanie odpowiednio zareagować na to, co akurat dzieje się w domu. Bramka Smart Home scala wszystkie systemy w jeden wielki organizm. System inteligentnego domu byłby niczym, gdyby nie pozwalał na rozbudowę według bieżących zapotrzebowań użytkownika. Jeżeli cały system musiałby być projektowany na etapie budowy domu i odgórnie narzucony w tamtym momencie byłby bezsensowny. Prawdziwie inteligentny dom powinien ewoluować z jego mieszkańcami i ich potrzebami.
Bardzo ważna jest też ergonomia i prostota obsługi, po to, żeby użytkownik nie miał problemu z obsługą całego systemu i się do niego nie zrażał. System Smart Home to przede wszystkim odczyty z bardzo wielu czujników, m.in. czujnika ruchu, czujnika światła, higrometru, barometru, czujnika wilgotności gleby czy czujnika prędkości wiatru.
„Zbiór tych wszystkich informacji stanowi swoistą encyklopedię wiedzy o naszym budynku i to jak tę wiedzę wykorzystamy, świadczy o skuteczności systemu Smart. Nie sztuką jest przeczytać encyklopedię, trzeba jeszcze wiedzieć jak tę wiedzę wykorzystać” – zwraca uwagę Maciej Rafalski.
Dla zobrazowania istoty sprawy wyobraźmy sobie czujnik jakości powietrza znajdujący się w salonie. Monitoring aktualnej jakości powietrza to jedno. W dobie dzisiejszego zaawansowania technologii ten czujnik powinien być skompilowany z rekuperatorem. W ten sposób czujnik wyśle sygnał do rekuperatora, by w pożądanym momencie przewietrzył pomieszczenie. Ingerencja mieszkańców domu nie powinna tutaj mieć miejsca.
Mnogość scenariuszy
Z systemami Smart Home można łączyć również instalacje fotowoltaiczne czy systemy banków energii. Nie chodzi tu tylko o monitorowanie bieżącej produkcji bądź jej bieżącej konsumpcji. Ważne jest również odpowiednie ukierunkowanie spożytkowania energii. Dla przykładu: jeżeli mamy letni, słoneczny dzień i dużą produkcję energii z instalacji fotowoltaicznej, a bank energii jest już naładowany, ową energię możemy spożytkować chociażby do przegrzewu i dezynfekcji zasobnika na ciepła wodę użytkową.
Smart Home to nie tylko dom, to nie tylko czujniki i urządzenia zainstalowane w domu, ale również całe otoczenie budynku. Inteligentne systemy zadbają również o responsywność bramy wjazdowej, oświetlenie wokół domu, rolety zewnętrzne. Można nawet stwierdzić, że granicą systemu smart jest obszar działki użytkownika.
Po co bramka smart center dostarczana razem z PC?
Wszystkie te funkcje systemu inteligentnego domu byłyby niczym, gdyby bramka Smart Center była osobnym akcesorium. Sytuację diametralnie zmienia fakt, gdy taką bramkę dostarczamy z urządzeniem grzewczym. Dostarczenie takiej bramki z urządzeniem grzewczym sprawia, że pompa ciepła działa znacznie efektywniej i taniej.
Dla inteligentnych urządzeń należy tworzyć dedykowane scenariusze. Użytkownik może to robić sam i powinien. W ten sposób dostosuje system do swoich potrzeb. Dzięki czemu możliwe jest zminimalizowanie wpływu pewnych mankamentów m.in. niskotemperaturowych systemów ogrzewania. Jedną z takich funkcji systemu Smart Home, jest funkcja przewidywania pogody. Ta funkcja predykcji pozwala chociażby z wyprzedzeniem reagować na zmienne warunki atmosferyczne. Przykładowo, w sezonie zimowym zdarza się, że temperatura w dzień jest bliska 0 st. Celsjusza, a nocą spada do nawet minus kilkunastu stopni. W takim przypadku systemy ogrzewania podłogowego mogą nie zdążyć oddać odpowiedniej ilości ciepła. Przez swoją dużą bezwładność cieplną potrzebują więcej czasu na reakcję. Funkcja przewidywania pogody z odpowiednim wyprzedzeniem wyśle sygnał do systemu ogrzewania, by ten rozgrzał posadzkę, zanim temperatura na zewnątrz znacząco spadnie. Tak samo potem temperatura zostanie obniżona, zanim dom miałby zostać przegrzany w ciągu dnia od zysków słonecznych. Bramka Smart Home Center dba również o bieżącą aktualizację oprogramowania we wszystkich Smart urządzeniach. Pozwala to na usuwanie ewentualnych błędów w oprogramowaniu. Po drugie na dodawanie nowych funkcji zgodnie z backupem w chmurze, a także na możliwości przywrócenia pierwotnych ustawień.