UOKiK poinformował, że w ostatnim czasie wpływają do urzędu skargi konsumentów na praktyki stosowane przez firmy fotowoltaicznej. Urzędnicy otrzymali ponad 60 sygnałów dotyczących nietypowych praktyk. Konsumenci skarżyli się m.in. na montaż paneli fotowoltaicznych, podłączenia mikroinstalacji i rozliczenia.

Jak się okazuje, najwięcej skarg wpłynęło w związku z podpisywanymi umowami. Konsumenci wskazywali, że mieli problem z odstąpieniem od umowy zawartej poza lokalem firmy.

W związku ze skargami konsumentów, UOKiK postanowił wszcząć postępowanie wyjaśniające względem jednej ze spółek.

Niejasne praktyki poszczególnych firm i PVKombinatorzy

Nasza redakcja na łamach GLOBEnergia.pl opisuje przypadki nieodpowiednich praktyk firm fotowoltaicznych stosowanych wobec potencjalnych klientów. W cyklu z tekstów PVKombinatorzy przedstawiamy nietypowe działania firm w walce o klienta jak zostawianie w skrzynkach kartek z enigmatycznym komunikatem “proszę o kontakt w sprawie dachu” czy zwyczajne mijanie się z prawdą wynikających z perfidii lub niewiedzy niektórych przedstawicieli handlowych. Przygotowujemy kolejne materiały, szczegóły niebawem na GLOBEnergia.pl.

Zanim wybierzesz firmę wykonawczą

Redaktor naczelny GLOBEnergia.pl zauważa, że na rynku jest sporo doświadczonych i sprawdzonych firm wykonawczych w branży fotowoltaicznej. Nie zmienia to faktu, że coraz więcej osób spoza branży też planuje wejść w ten biznes. Jeszcze rok temu na łamach portalu wskazywał, że problemem dla firm pracujących w branży OZE nie jest zdrowa konkurencja, ale niezdrowe zwyczaje pojawiających się biznesów sezonowych. Firmy z branż HVAC i PV, które od lat płacą podatki i zatrudniają pracowników, mają zamiar w tych branżach pozostać na długie lata. Dlatego do gwarancji podchodzą poważnie, opierając się na rynku poleceń. Gorzej z nowymi, przypadkowymi działalnościami: “nikt ci tyle nie da co taka firma obieca”.

Co jakiś czas przypominamy naszym czytelnikom, którzy nierzadko szukają odpowiedzi na nurtujące ich pytania na naszym portalu, że nigdy nie wolno podpisywać umowy, której wcześniej się nie czytało lub której się nie rozumie. Naszą nieuwagę i niewiedzę mogę wykorzystać osoby, które nie zawsze mają czyste intencje wobec klientów.

Po drugie ważne jest zweryfikowanie firmy pod względem jej podstawowych elementów jak wpis w KRS. Warto przed podjęciem rozmów poszukać opinii na temat danej firmy oraz sprawdzić dotychczasowe realizacje.

Źródło: UOKiK

 

Redakcja GLOBEnergia