Carport

Firmy chcą rozpocząć współpracę jeszcze w tym roku. Planowana jest budowa wiaty słonecznej, czyli carportu, dla samochodów elektrycznych, na terenie warszawskiego salonu Porsche Inter Auto Polska. Carport umożliwia ładowanie kilku samochodów pod wiatą, na której montowany będzie system solarny. SunRoof oferuje tę samą technologię dla domów i budynków użyteczności publicznej.

Rozwijająca się elektromobilność w Polsce

Rynek mikrosystemów fotowoltaicznych jest na początkowym etapie rozwoju. Zużycie energii elektrycznej w budownictwie mieszkalnym będzie rosło wraz z rozwojem pomp ciepła, folii grzewczych, Internetu Rzeczy (IoT) oraz samochodów elektrycznych i hybrydowych. Rodzi się potrzeba tworzenia zintegrowanych z domem rozwiązań zapewniających energię elektryczną.

Peter Vošček, dyrektor generalny Porsche Inter Auto Polska wskazuje, że szczególnie rośnie popularność pojazdów elektrycznych. Liczba zarejestrowanych samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV) wzrosła o 17 proc. w 2020 r. Samochody BEV, w pełni elektryczne, także zyskują na popularności – w ubiegłym roku zarejestrowano ich 2,5 razy więcej. Według Licznika Elektromobilności uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, na koniec 2020 r. w Polsce zarejestrowano w sumie ponad 18 tys. samochodów o napędzie elektrycznym. Jest to wzrost o 140 proc. w porównaniu do ubiegłego roku.

Porsche Inter Auto Polska stanowi sieć salonów samochodowych sprzedających i serwisujących pojazdy marki Volkswagen, Audi, Porsche, Škoda, Lamborghini oraz Bentley. Firma była odpowiedzialna za rejestrację 18 proc. samochodów elektrycznych marki Audi w 2020 r. oraz 23 proc. marki Porsche w Polsce. Według danych przedstawionych w raporcie SAMAR1, sprzedaż samochodów zelektryfikowanych w ciągu ostatniego roku wypadła znacznie lepiej niż sprzedaż samochodów w ogóle. Pomimo coraz częściej pojawiających się na polskich drogach samochodów zeroemisyjnych, nasz kraj nie należy do czołówki europejskiej.

SunRoof powiększa zasięgi

SunRoof w grudniu 2020 r. otworzył swój oddział w Niemczech. Startup chce być konkurencją dla Tesli Elona Muska, która także zaprezentował koncepcję dachu solarnego w 2016 r. Dachy solarne zostały zainstalowane tylko w kilku stanach USA. Plan wprowadzenia do Europy i Australii nie został jeszcze oficjalnie ogłoszony przez Teslę. Rozwiązanie SunRoof przejmuje funkcję dachówki i standardowego systemu fotowoltaicznego. Firma rozwija także wiaty słoneczne, które można zainstalować np. koło domu, będące także jednocześnie osłoną samochodu przed słońcem.

Sturtup powstał w 2013 r. w Szwecji z misją stworzenia dachu solarnego w nowoczesnym designie, zintegrowanego z architekturą domu i zapewnienia wszystkim dostępu do zrównoważonej energii. Opracowana technologia dachów solarnych jest już z powodzeniem stosowana w ponad 100 domach w Szwecji, Norwegii, Polsce i Szwajcarii.

Źródło: SunRoof/Porsche Inter Auto Polska

Redakcja GLOBEnergia