Powstają standardy techniczne dla dwukierunkowego ładowania elektryków – jeżdżące magazyny energii

Standardy dla dwukierunkowego ładowania samochodów elektrycznych. Czym mają się wyróżniać magazyny energii na kołach? Czy stanie się to popularnym rozwiązaniem?

Do końca tego roku Chiny planują stworzyć standardy techniczne dla platformy dwukierunkowego ładowania pojazdów elektrycznych. W ten sposób chcą maksymalnie wykorzystać już dobrze znaną koncepcję wspierania sieci energetycznej pojemnościami z baterii samochodowych. Do 2030 r. elektryki mają grać główną rolę w systemie magazynowania energii w Chinach.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Standardy dla dwukierunkowego ładowania samochodów elektrycznych. Czym mają się wyróżniać magazyny energii na kołach? Czy stanie się to popularnym rozwiązaniem?

Podziel się

  • Chiny jako pionierzy rozwoju elektromobilności, chcą wyprzedzić wszystkich również w zakresie mobilnych magazynów energii.
  • Rząd do końca roku ma zamiar wdrożyć pilotażowy system dysponowania pojemności magazynowych dostępnych w akumulatorach samochodowych.
  • Będzie to pierwszy taki odgórnie regulowany system mobilnych magazynów energii, który do końca dekady ma objąć cały kraj.

Pierwszy taki rządowy projekt

W rządowym zawiadomieniu opublikowanym w czwartek przez Chińską Narodową Komisję Rozwoju i Reform (NDRC) wzywa się do stworzenia do 2025 r. wstępnych standardów technicznych regulujących integrację nowych pojazdów energetycznych z siecią. Jest to nie tylko próba wykorzystania szans jakie dają dodatkowe pojemności zgromadzone w samochodowych bateriach. To również potrzeba zapanowania nad tymi wszystkimi pojazdami wysysajacymi prąd ze sieci. Chiny jako liderzy rozwoju elektromobilności mają usilną potrzebę usystematyzowania sposobu użytkowania cały czas rosnącej liczby elektryków.

Jak wynika z komunikatu opublikowanego 4-go stycznia, regulacje prawne mają ułatwić dwukierunkowy system przepływu informacji i energii. A dostęp do informacji o zapotrzebowaniu jest tutaj szczególnie istotny. Pozwoli to właścicielom pojazdów elektrycznych na rozsądne korzystanie z infrastruktury sieciowej. Rozumie się przez to ładowanie pojazdów poza godzinami szczytowego zapotrzebowania. Tak samo jak oddawanie energii do sieci w okresach szczytu. Dlatego taki system wspierania sieci poprzez jej odciążanie i doładowywanie nazywamy ładowaniem dwukierunkowym.  

Darmowe magazyny energii?

To dobra alternatywa dla systemów tradycyjnych magazynów energii, których implementacja jest znacznie bardziej czasochłonna. Do tego dochodzi fakt wykorzystania już istniejących magazynów. Czyli brak potrzeby inwestowania w nowe moce pojemnościowe. 

Te magazyny już tu są i już mogą pomóc w dysponowaniu zieloną energia. Gwałtownie rosnąca chińska flota pojazdów elektrycznych zostanie przekształcona w wirtualną elektrownię, która w razie potrzeby będzie w stanie zasilić wszystko, od biur po gospodarstwa domowe.

Chiński rząd zamierza do końca przyszłego roku rozpocząć testy systemu na ponad 50-ciu dwukierunkowych stacjach ładowania w pięciu miastach. Do końca dekady system ma już być wdrożony w całym kraju. W obecnej chwili wdrażanie jest w fazie początkowej. Badane są najlepsze modele wdrożenia takiego dwukierunkowego systemu. Ważna jest integracja na wysokim poziomie infrastruktury do skutecznego dysponowania energią. Chodzi o dynamiczne wspieranie energią z pojazdów urządzeń w parkach, biurach, domach itp. To systemy różniące się między sobą, a miałyby zostać obsłużone według tej samej idei.   

W Chinach co trzeci nowy samochód to pojazd elektryczny. Są tam bardzo popularne - tylko w maju ubiegłego roku sprzedano 500 000 egzemplarzy. Producenci pojazdów elektrycznych na całym świecie pracują obecnie nad technologią, która pozwoli ich samochodom stać się częścią krajowych sieci. Giganci tacy jak Ford, Honda i BMW niedawno połączyli siły w ramach joint venture w tym zakresie. Jednak do tej pory w Europie brak rządowych platform do ładowania dwukierunkowego. Pojawiły się jedynie pilotażowe projekty dwukierunkowego ładowania inicjowane przez start-up’y w formie crowd balancing platform. 

Źródła: rechargenews, Reuters.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia