Zgodnie z zapisami uchwalonej przez parlament ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, od 1 stycznia 2022 roku samochody elektryczne muszą stanowić 10 procent wszystkich używanych przez urząd miasta pojazdów. Idąc dalej, od 2025 r. odsetek musi wzrosnąć do 30 procent. Poznań przygotowując się do wypełnienia tych wymogów, stawia na elektromobilność!

Poznań stawia na elektromobilność!

Od 3 lutego Urząd Miasta Poznań oraz miejskie jednostki testują trzy modele samochodów dostawczych przekazanych przez markę Volkswagen. Te samochody to Volkswegen e-Crafter, Volkswagen Caddy CNG i Volkswagen ABT e-Transporter. Testy to jeden z efektów Listu Intencyjnego, który w październiku 2019 roku podpisali przedstawiciele Miasta Poznań, spółki Volkswagen Poznań oraz Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Testowane w Poznaniu samochody dostawcze, źródło: Volkswagen

Kto testuje pojazdy?

Testy pojazdów zostaną przeprowadzone w urzędzie miasta, straży miejskiej, Zarządzie Dróg Miejskich i Zarządzie Transportu Miejskiego. Łącznie do testów trafią cztery auta.

Jak podkreślał Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, władze miasta chcą, by Poznań mógł szczycić się przyjazną przestrzenią i czystym powietrzem oraz by transport w mieście generował jak najmniej hałasu i spalin. To wymaga podejmowania działań, do których zobowiązuje wspomniana wyżej ustawa.

Co obejmują testy?

Samochody zostaną przetestowane pod kątem codziennego użytkowania. Będzie sprawdzane, jak tego typu samochody sprawdzają się w codziennych zadaniach: jak czują się w takich autach kierowcy, jak przekłada się to na ich pracę, czy zasięgi, jakie oferują elektryczne auta, są wystarczające na potrzeby miejskich jednostek oraz jaki jest czas ich ładowania.

Stacje ładowania w Poznaniu

Do końca 2020 roku w Poznaniu ma zostać uruchomiona sieć punktów ładowania samochodów elektrycznych. Przetarg na ich dostawę już się zakończył, a stanęły do niego trzy firmy. W tym momencie trwa weryfikacja.

Warto przypomnieć, że w Poznaniu znajduje się jeden z najszybszych systemów ładowania autobusów na świecie. Dworzec autobusowy Jana III Sobieskiego w Poznaniu został wyposażony w dwie dwustanowiskowe stacje ładowania pantografowego o mocy 540 kW każda. Przeprowadzone testy, które wykazały że wybrane stacje są prawdopodobnie szybsze niż jakiekolwiek inne na świecie. Autobus SBC ładował się tam z mocą 533 kW, z natężeniem 790A! Dzięki temu testowi, Ekoenergetyka, która dostarczyła stacje przypuszcza, że jest to najszybsza ładowarka na świecie.

Źródła: Volkswagen Poznan

Redakcja GLOBEnergia