Efektem dotychczasowych prac legislacyjnych w sprawie odnawialnych źródeł energii są wysokie koszty i malejąca liczba beneficjantów.
W przededniu ogłoszenia nowelizacji Prawa energrtycznego koalicja 36 organizacji gospodarczych i społecznych przyjęła wspólne stanowisko w sprawie zrównoważonego modelu rozwoju odnawialnych źródeł energii (OZE) w Polsce oraz zwróciła uwagę na brak przejrzystości w systemie stanowienia prawa dotyczącego OZE.
Odwołując się do najnowszej koncepcji projektu ustawy o OZE z września br. koalicja organizacji stwierdza, że jest to krok wstecz we wdrożeniu prawa UE w Polsce w stosunku do projektu ustawy Ministerstwa Gospodarki z października 2012 roku oraz zaprzepaszczenie 3 lat pracy. Zaproponowany we wrześniu br. system wsparcia oparty na aukcjach na energię z OZE podniesie znacznie ryzyko inwestycyjne i ograniczy konkurencję, co skutkować będzie także znaczącym podwyższeniem kosztów realizacji przez Polskę celu OZE na 2020 rok i wzrostem ryzyka niezrealizowania celu.
Organizacje odnoszą się krytycznie zarówno do próby ograniczenia szans rozwoju dla bardziej zrównoważonych środowiskowo technologii OZE i mniejszych podmiotów na rynku OZE oraz marginalizowania energetyki prosumenckiej, jak i do kolejnej próby wydłużenia okresu wysokiego wsparcia dla technologii współspalania biomasy z węglem. W przypadku uchwalenia ustawy o OZE w wersji wrześniowej spodziewać się można pogłębianie w Polsce trendu dominacji korporacji energetycznych kosztem pozostałych uczestników rynku. Poniżej zestawienie zysków i strat dla Polski i zagranicy.
Kto w Polsce zyska?
• 4 największe koncerny energetyczne
• Korporacje prawnicze
• Importerzy biomasy
Kto w Polsce straci?
• Sektor budownictwa
• Gminy (w szczególności wiejskie)
• Właściciele domów i rolnicy
• Dzierżawcy
• Instalatorzy OZE
• Krajowi producenci urządzeń OZE (do produkcji ciepła i energii elektrycznej)
• Prosumenci i właściciele małych instalacji OZE (klasa średnia)
• Mali i średni krajowi inwestorzy
• Cały sektor innowacji i B+R
• Cały sektor ciepłownictwa rozproszonego
• Małe i średnie przedsiębiorstwa
• Towarowa Giełda Energii i instytucje rynku energii
• Sektor ICT oraz rozwój mikrosieci i sieci inteligentnych
Kto zagranicą zyska?
• Zagraniczne koncerny energetyczne
• Kapitał międzynarodowy
• Globalni producenci urządzeń dla wielkoskalowych OZE (tylko doraźnie)
• Międzynarodowe firmy konsultingowe, ubezpieczeniowe i banki
Kto zagranicą straci?
• Mniejsi deweloperzy i inwestorzy
• Firmy planujące budowę lub rozbudowę w Polsce zakładów produkujących urządzenia i komponenty dla OZE lub rozwój infrastruktury serwisowej
Próba pozbawienia uzgodnionego wcześniej wsparcia dla mikroinstalacji OZE oraz zmniejszanie szans rozwoju małych instalacji jest poważnym ciosem w budowanie zaufania obywateli do państwa.
Sygnatariusze stanowiska podkreślają, że ważą się losy nie tyle systemu wsparcia, ale też przyszłego modelu energetyki odnawialnej w Polsce i ostrzegają przed negatywnymi skutkami dla rynku OZE, rynku pracy, przemysłu i rozwoju regionalnego. Wzywają m.in. do zwiększenia społecznej kontroli nad pracami nad ustawą i przejrzystego włączenia w prace legislacyjne ekspertów, powrotu do koncepcji ustawy z października 2012 roku oraz przyjęcia przez rząd oficjalnego harmonogramu prac gwarantującego skierowanie w br. do Sejmu ustawy, która zapewni zrównoważony rozwój OZE.
Więcej – pełna treść stanowiska : www.zpfeo.org.pl, www.portpc.pl , www.spiug.pl
Źródło: Energetyka obywatelska