Aby utrzymać gwarancję, producenci wymagają przeprowadzenia przeglądu technicznego wykonanego przez autoryzowany serwis. Obowiązkowy przegląd zwykle należy wykonać przed upływem pierwszego roku funkcjonowania urządzenia. W przypadku wydłużonej gwarancji, bardzo często wymagane są coroczne przeglądy. Taki przegląd obejmuje między innymi kontrolę szczelności i ciśnienia układu chłodniczego pompy ciepła, zawilgocenia czynnika chłodniczego, stanu filtrów, czujników i bezpieczników, itp.

Warto wiedzieć, że zgodnie z ustawą o f-gazach, przeglądy są wymagane tak czy inaczej, jeżeli ilość czynnika w układzie przekracza równowartość ekwiwalentu CO2 powyżej 5 ton w urządzeniach typu split, a 10 ton w urządzeniach typu monoblok. Czy przegląd pompy ciepła to fanaberia producentów i ustawodawców, czy może niezbędna czynność, którą użytkownik pompy ciepła powinien wykonać przed sezonem grzewczym? Pytamy Adama Minikowskiego, Menedżera Produktu ds. OZE w NIBE.

Moim zdaniem, każde bardziej zaawansowane urządzenie powinno podlegać przeglądom. To, czy użytkownik je wykonuje jest jego decyzją. Przykładowo, kocioł gazowy należałoby raz na rok wyczyścić i sprawdzić jego ustawienia. Tak samo pompę ciepła powinno się raz w roku przejrzeć, sprawdzić jej parametry, wyczyścić filtry, czy też skontrolować ciśnienia w systemie grzewczym. Po prostu sprawdzić, czy wszystko jest w porządku. – komentuje Adam Minikowski, Menedżer Produktu ds. OZE w NIBE

Skutki niewykonania przeglądu

Nie wszyscy użytkownicy pomp ciepła są chętni, by dokonywać corocznych przeglądów urządzenia, gdyż wiąże się to z dodatkowymi opłatami, których woleliby uniknąć. Czy coś się stanie, jeśli użytkownik pompy ciepła zrezygnuje z wykonania przeglądu?

Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na wykonanie przeglądu, to raczej nic się nie stanie. Chyba, że wyjątkowo dojdzie do jakiegoś problemu czy zablokowania, itp. Z doświadczenia jednak wiem, że takie sytuacje częściej wynikają z powodów zewnętrznych, niezwiązanych z samą pompą ciepła. Jeśli użytkownik nie wykona przeglądu w czasie określonym w warunkach gwarancyjnych, to straci gwarancję producencką – komentuje Adam Minikowski, Menedżer Produktu ds. OZE w NIBE

Pompa ciepła NIBE F2120, źródło: NIBE

Czy dużo użytkowników decyduje się na przegląd pompy ciepła?

Gwarancja producencka to jedno, ale wykonanie przeglądu daje również pewność, że instalacja działa poprawnie.

Obecnie wiele osób – użytkowników pomp ciepła decyduje się na wykonanie przeglądu. Chcą mieć pewność, że urządzenie jest dobrze skonfigurowane, że dobrze pracuje i nic złego się z nim nie dzieje. – komentuje Adam Minikowski, Menedżer Produktu ds. OZE w NIBE

Jak się okazuje, coroczny przegląd nie jest koniecznie potrzebny z punktu widzenia samego urządzenia. Warto go jednak wykonać, by utrzymać gwarancję oraz by mieć pewność, że pompa ciepła działa poprawnie i sprawnie, a w instalacji nie pojawiły się żadne problemy.


Materiał został opracowany na podstawie szóstego webinaru z cyklu Webinarowa Środa: „Sterownik pompy ciepła i jego funkcje”, który prowadził Adam Minikowski – Menedżer Produktu ds. OZE w NIBE.

Redakcja GLOBEnergia