W jaki sposób marka Jinko Solar wybija się na lidera i wędruje na same szczyty statystyk produkcji i dostaw komponentów fotowoltaicznych? Jak marka stała się wzorem do naśladowania, w ślad za którym inny dążą do odtworzenia strategii i linii produktów?

To, że wiodący dostawca branży powinien wyznaczać trendy dla innych, może wydawać się oczywiste, ale przypadek JinkoSolar wydaje się być jednym z pierwszych w branży PV.
W poprzednich fazach wzrostu, firmy dążyły do utrzymania stanowiska, opierając się na zmianach technologicznych. Nie przywiązywano uwagi do wiarygodności bankowej, stabilności przepływów pieniężnych czy bieżących problemów biznesowych.

Przejście JinkoSolar z technologii poli na monokrytaliczną na ukończeniu

Jeszcze kilka lat temu fotowoltaiką rządził krzem polikrystaliczny. Jego udział w rynku fotowoltaicznym sięgał ponad 70%, a nawet więcej. Większość czołowych dostawców modułów w minionej dekadzie  było zwolennikami tej technologii.

Teraz sytuacja się zmienia. W ostatnich latach wiele firm przeniosła się na produkcję z monokryształów krzemu i stara się na nich stworzyć wizerunek marki. Strategia firm opiera się wtedy na długoterminowym planie rozwoju.

JinkoSolar w swojej strategii stawia na wiele czynników. Dzięki szerokiej działalności z lidera pod względem liczby dostarczonych produktów i sieci dostawców dąży do pozycji trendsettera technologii. Jest to coś, czego inne firmy nie osiągnęły. Wynika to częściowo z powodu błędnych decyzji inwestycyjnych, ale także dlatego, że klimat dla zmian technologicznych nie był wówczas uznawany w branży.

Pozostali producenci mają za sobą różne historie produkcji. Żadna z tych marek nie planowała z pewnością zmiany wszystkich etapów produkcji w celu uzyskania zupełnie nowego typu wlewki/formy do produkcji modułów nowej generacji. Jest to jedna z rzeczy, która odróżnia JinkoSolar!

Kluczową kwestią z punktu widzenia Jinko było doprowadzenie do sytuacji, w której zmiana produkcji modułów z poli- na monokrystaliczne stanie się uzależniona i skoordynowana z zapewnieniem pewnych dostaw komponentów. Dostawy nie mogą być ograniczone przepustowością i jakością dostaw.

W rzeczywistości sprawy komplikują się, gdy główny dostawca płytek półprzewodnikowych innym producentom modułów sam jest firmą, która chce być wiodącym globalnym dostawcą modułów. W takiej sytuacji zazwyczaj nie ma szczęśliwego wyniku dla wszystkich zainteresowanych stron.

Być może bardziej istotnym niż bycie liderem technologicznym jest wprowadzenie łańcucha dostaw komponentów polikrystalicznych, które są tanim, wysokowydajnym mono-systemem. To właśnie zrobił JinkoSolar. Jedyna firma, która zdecydowała się na taki ruch. JinkoSolar zmierza w kierunku pokrycia 100% wewnętrznego zaopatrzenia w płytki w 2020 r. W ramach posiadania w pełni kontrolowanego wewnętrznego łańcucha dostaw produkcji, ruch ten jest bardzo istotny. Pozwala Jinko na kontrolę takich znaczących kwestii jak jakość płytek, rozmiar, grubość i – co najważniejsze – cena.

Co jeszcze ma wpływ na status wiodącego dostawcy?

Okazuje się, że wpływ na status dostawcy modułów może mieć również lokalizacja linii produkcyjnych, kanały sprzedaży i marketing na całym świecie.
No i oczywiście odpowiedni specjaliści, którzy są w stanie przewidzieć kierunki rozwoju branży i być na bieżąco z wiedzą i stanem technologii. Taki stan pozwoli uniknąć niebezpieczeństw skutkujących ewentualnym zamknięciem tej żyły złota.

Lokalizacja zakładów produkcyjnych jest najważniejszym czynnikiem dla każdego chińskiego dostawcy modułów. Chodzi o to, by zdołać poradzić sobie z każdą kwestią związaną z cłami, czy innymi blokadami sprzedaży, która ma miejsce obecnie lub może mieć miejsce w przyszłości. Mówiąc najprościej, posiadanie zakładów produkcyjnych tylko w Chinach jest podstawową przeszkodą pod względem bycia globalnym dostawcą modułów.

Dodatkowo, przychody ze sprzedaży są bezpośrednio związane z posiadaniem udanego, zdywersyfikowanego kanału sprzedaży modułów. Historycznie było to jedno z najtrudniejszych wyzwań dla wszystkich azjatyckich dostawców modułów, nie tylko chińskich.

W ciągu ostatnich kilku lat tylko wiodący dostawcy modułów wyznaczają dostępność produktów, oferty w różnych regionach świata oraz technologie modułów optymalne dla każdego rynku i aplikacji w dowolnym miejscu.

Źródło: https://www.pv-tech.org

Redakcja GLOBEnergia