Roman Tabaka wyjaśnia w rozmowie z GLOBenergia.pl, że wszystkie osoby, które chcą posiadać własną przydomową stację ładowania powinny zwrócić uwagę na kilka elementów. Jest to moc przyłączeniowa budynku, rodzaj posiadanego samochodu, maksymalny prąd ładowania samochodu, typ gniazda w samochodzie, wariant stacji, długość kabla zasilającego, funkcje dodatkowe stacji.

– W domowej instalacji elektrycznej płynie prąd przemienny (AC), zaś akumulatory pojazdu wykorzystują prąd stały (DC). W pierwszym przypadku czas ładowania jest uzależniony od źródła prądu oraz podzespołów zastosowanych w pojeździe. Przekształceniem prądu przemiennego na stały zajmuję się wbudowana w samochód pokładowy przetwornica napięcia. Prąd przemienny można pobierać bezpośrednio z gniazda 230V lub poprzez domową stację ładowania. Inaczej jest w przypadku prądu stałego – wyjaśnia ekspert.

Ładowarki do samochodów elektrycznych typu DC spotykamy w miejscach publicznych przy autostradach, hotelach czy stacjach paliw. Publiczne ładowarki umożliwiają bardzo szybkie ładowanie akumulatorów, kosztem ich żywotności. Porównując je do domowych stacji na prąd przemienny (AC) urządzenia te są o wiele większe, pracują na napięciu 400-800 V, natężeniu 300-500A i ładują mocą od 50 do 150 kW, która pozwoli na naładowanie samochodu w bardzo krótkim czasie od 30-60 minut. Ze względu na duże ilości wydzielanego ciepła wykorzystuje się kable chłodzone cieczą.

– Natężenia i napięcia wykorzystywane przy ładowarkach DC wymagają często zastosowania transformatora sieciowego, który pozwala na dostarczenie dużej ilości energii. Dlatego naszym klientom doradzamy do przydomowej instalacji stacje ładowania prądem przemiennym AC – wskazuje Tabaka.

Auta elektryczne różnią się między sobą. W pakiecie samochodu elektrycznego zazwyczaj znajduje się przenośna ładowarka podłączona do gniazda 230V. Ma ona zazwyczaj małą moc – około 2,3 kW. Zastosowanie domowej stacji ładowania pozwala zwiększyć moc ładowania nawet dziesięciokrotnie do 22 kW. Domowe stacje ładowania, przy wykorzystaniu jednofazowego prądu przemiennego mogą być zasilane o mocy ładowania od 3,6 kW do 7,36 kW, w przypadku prądu przemiennego trójfazowego moc ładowania od 11kW do 22 kW.

Najczęściej spotykane moce pokładowych prostowników w samochodach elektrycznych i hybrydach typu plug-in to 3,6kW – jednofazowy na prąd o natężeniu 16A, 7,36 Kw jednofazowy na prąd o natężeniu 32A i 11 kW trójfazowy na prąd o natężeniu 16A.

Naścienne stacje ładowania samochodów elektrycznych pozwalają na pełne doładowanie auta na terenie własnej posesji. Są to proste w obsłudze urządzenia o trwałej konstrukcji. Wbudowana elektronika kontroluje komunikację między stacją, a samochodem. Konstrukcja stacji ładowania umożliwia jej montaż na ścianie garażu lub na dedykowanym słupku (statywie). Stację ładowania należy dobrać do posiadanego samochodu. Dostępne na rynku domowe stacje występują w różnych wariantach mocy i wyposażenia.

Koszty przydomowych ładowarek

Tabaka wyjaśnia, że jeżeli chodzi o prognozę kosztów, to ceny zwykle zależą od elektryka, a przede wszystkim czas który musi przeznaczyć na pracę. Wszystko to jest zależne od stawki fachowca i trudności zlecenia. Wyjaśnia na przykładzie ładowarek jednego z producentów.

– Ładowarka AC o oznaczeniu AM301D to urządzenie o maksymalnej mocy 22kW o wymiarach 60x23x20 cm – w zależności od zapotrzebowania klienta oraz od mocy przyłączeniowej budynku. Koszt takiej ładowarki to około 3320,00 zł oraz dodatkowo koszt montażu, który wyliczany jest zawsze indywidualnie – wyjaśnia.

Z kolei ładowarka AC o oznaczeniu AM301L to urządzenie o maksymalnej mocy 22kW o wymiarach 60x23x20 cm, produkt jest wyposażony w 7 calowy wyświetlacz LCD na którym wyświetlane są informacje dotyczące statusu pojazdu, ładowania oraz informacja jakim natężeniu prądu w obecnej chwili jest ładowany pojazd. Moc ładowarki jesteśmy w stanie ustawić zdalnie za pomocą panelu administratora. Koszt takiej ładowarki to około 5270,00 zł oraz dodatkowo koszt montażu, który wyliczany jest zawsze indywidualnie.

– Obie ładowarki przystosowane są do montażu na ścianie, ale bez problemu możemy zamontować je na dedykowanym słupku montażowym w dowolnym miejscu, dzięki obudowie spełniającą normę IP54 warunki atmosferyczne nie stoją na przeszkodzie by zamontować ładowarkę na zewnątrz. Koszt takiego słupka to około 2160,00 zł – wskazuje Tabaka.

Redakcja: Patrycja Rapacka

 

Roman Tabaka

Wiceprezes Zarządu w Polskim Stowarzyszeniu Elektromobilności (PSEM)