Rosną koszty materiałów i transportu. Fotowoltaika stoi przed trudnym wyborem w 2022 roku

Zdjęcie autora: Patrycja Rapacka

Patrycja Rapacka

Analityk i redaktor w GLOBEnergia. Transformacja energetyczna, OZE, offshore wind, atom

Rystad Energy wyjaśnia, że gwałtownie rosnące koszty materiałów produkcyjnych i transportu mogą zagrozić projektom o łącznej mocy 50 GW, czyli 56 proc. z 90 GW planowanych instalacji PV na 2022 roku. Inflacja oraz wzrost cen towarów i wąskie gardła w globalnym łańcuchu dostaw mogą doprowadzić do przełożenia lub nawet anulowania niektórych projektów PV, wpływając na popyt i ceny produkowanej energii elektrycznej. Przełoży się to także bezpośrednio na koszty konsumowanej energii produkowanej w sektorze PV.

Na skutek wzrostu cen podstawowych komponentów, koszty produkcji modułów fotowoltaicznych wzrosły z poziomu poniżej 0,20 dolarów w przeliczeniu na 1 Wp w 2020 roku do poziomu od 0,26-0,28 dolarów za Wp w drugiej połowie 2021 roku. Oznacza to wzrost o prawie 50 proc. w ciągu roku.

Wykres: Rystad Energy

Wzrosty cen materiałów są wręcz dramatyczne. Największe z nich odnotowano w przypadku polikrzemu, a sięgnęły one poziomu 300 proc. Ponadto, inne surowce - srebro, miedź, aluminium i szkło - również stale wspinały się po drabinie cenowej od stycznia 2020 roku, zwiększając presję na ceny modułów.

- Branża energetyki słonecznej stoi przed jednym z najtrudniejszych wyzwań na kilka dni przed COP26. Nie oczekuje się, że obecne wąskie gardła zostaną rozwiązane w ciągu najbliższych 12 miesięcy, co oznacza, że deweloperzy i dostawcy będą musieli zdecydować, czy obniżyć swoje marże, opóźnić projekty lub podnieść ceny odbioru, aby doprowadzić projekty do zamknięcia finansowego – wyjaśnia David Dixon, starszy analityk ds. odnawialnych źródeł energii w Rystad Energy.

Rosną koszty transportu

Kolejnym elementem łańcucha dostaw powodującym znaczne wyzwania dla deweloperów i dostawców modułów jest transport. Jego koszty stale rosną, co przekłada się na większą rolę kosztów logistyki w ogólnych nakładach kapitałowych na inwestycję w fotowoltaikę. Przed 2021 rokiem koszt transportu “fotowoltaicznego” miał minimalny wpływ na całkowity koszt projektu. Jednak opóźnienia i wąskie gardła w transporcie spowodowane pandemią spowodowały wzrost cen o prawie 500 proc., z 0,005 dolarów za 1 Wp we wrześniu 2019 roku do 0,03 dolarów za 1 Wp w październiku 2021 roku.

Moduły i związane z nimi koszty transportu stanowią zazwyczaj od jednej czwartej do jednej trzeciej całkowitych kosztów inwestycyjnych projektu i razem stanowią największą pozycję w segmencie kosztów. Wzrost kosztów modułów i transportu może znacząco wpłynąć na ekonomikę projektu.

Eksperci Rystad Energy przeprowadzili także analizę wrażliwości w celu określenia poziomu kosztów energii elektrycznej (LCOE) dla elektrowni fotowoltaicznej  różnej wielkości, porównując zeszłoroczne koszty modułów i wysyłki z kosztami bieżącymi. Wyniki pokazują, że LCOE nowych projektów wzrosło o 10 proc. do poziomu 15 proc., co stanowi poważny skok kosztów dla większości projektów planowanych na 2022 rok. Widząc, że ich projekty są zagrożone, deweloperzy mogą być zmuszeni do negocjowania wyższych cen w umowach zakupu energii (PPA) lub mitygacji części inflacji kosztów, decydują się na wyższe koszty projektu i niższe marże.

Weź udział w Trendach Energetycznych!

Sytuacja na rynku fotowoltaika będzie jednym z głównych tematów kolejnej edycji konferencji Trendy Energetyczne 2021, której organizatorem jest GLOBEnergia.pl. Zarejestruj się już dziś! Wydarzenie odbędzie się 16-17 listopada 2021 roku w formule hybrydowej. Więcej informacji -> Trendy Energetyczne 2021 

Źródło: Rystad Energy

Zobacz również