Rośnie liczba stacji ładowania w Polsce. Ile jest obecnie punktów ładowania?

Według najnowszych danych pochodzących z Licznika Elektromobilności, styczeń 2022 roku był miesiącem, w którym w Polsce zarejestrowano blisko trzy razy więcej samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Rośnie także liczba stacji ładowania. W opinii ekspertów rozwój rynku elektromobilności mogą zdynamizować dotacje do pojazdów zeroemisyjnych.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Według danych z końca stycznia 2022 roku, w Polsce było zarejestrowanych 39 328 samochodów osobowych oraz 1 738 samochodów użytkowych z napędem elektrycznym. Według Licznika Elektromobilności, w styczniu ich liczba zwiększyła się odpowiednio o 1 451 sztuk w pierwszej grupie i o 81 w drugiej. 

Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 49 proc. (19 430 szt.) tej części parku pojazdów, a pozostałą część (51 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 19 898 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1 738 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec stycznia składała się z 10 667 szt. Rośnie również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 334 929 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 655 szt. Na wdrożenie autobusów elektrycznych do komunikacji publicznej miał wpływ m.in. program Zielony Transport Publiczny. 

W Polsce jest blisko 2 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania

Pod koniec stycznia 2022 roku w Polsce funkcjonowały 1992 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3 893 punkty). 28 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 72 proc. - wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W styczniu uruchomiono 60 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (109 punktów).

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, wskazuje, że przez ostatnie trzy miesiące w Polsce uruchomiono prawie trzy razy więcej ogólnodostępnych stacji ładowania (280) niż na przełomie 2021 i 2020 roku (101). Dodaje, że mimo licznych barier systemowych operatorzy inicjują również działania w zakresie podwyższania mocy istniejących punktów oraz zwiększania liczby ładowarek w już zajętych lokalizacjach. Rozbudowę sieci z pewnością zdynamizuje również uruchomiony przez NFOŚiGW program wsparcia infrastruktury ładowania. Pierwsze efekty wdrożenia systemu wsparcia, przekładające się na wzrost liczby uruchamianych punktów, mogą być widoczne w II połowie 2022 roku. 

Z kolei Jakub Faryś, Prezes PZPM, poinformował, że styczeń 2022 roku był miesiącem, w którym zarejestrowano blisko trzy razy więcej samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym niż w tym samym okresie 2021 roku. Liczba pojazdów użytkowych zwiększa się bardzo dynamicznie, bo z jednej strony niemal wszyscy producenci oferują już elektryczne pojazdy dostawcze i rośnie liczba producentów, którzy w swojej ofercie mają również elektryczne pojazdy ciężarowe do 16t. Z drugiej strony coraz więcej miast będzie zamykało centra przed dostawami realizowanymi pojazdami spalinowymi. Ten trend w najbliższych latach będzie się z całą pewnością umacniał. Ponadto, mimo rosnącej liczby publicznych punktów ładowania, wciąż nie ma wystarczająco dużo. Jednakże w przypadku firm transportowych ten problem daje się stosunkowo łatwo rozwiązać dzięki budowie dedykowanych punktów ładowania zlokalizowanych w bazach transportowych.

Źródło: PSPA/PZPM