Czym jest autonomiczność?

Jest kilka etapów autonomiczności i różnego rodzaju systemy, które wspierają pracę kierowcy. Są to między innymi systemy bezpieczeństwa, które pozwalają łatwiej zaparkować pojazd – na przykład w postaci czujników parkowania czy też systemów zachowujących odległość pomiędzy pojazdami. To pierwszy etap autonomiczności.

Drugi etap to taki, w którym autobus porusza się sam na przykład w zajezdni autobusowej, ale kierowca czuwa i może na przykład sterować kierownicą. Przy pełnej autonomiczności nie ma kierowcy.

System, nad którym wspólnie pracują inżynierowie Solarisa oraz poznańskiej Politechniki, ułatwi kierowcy autobusu wykonywanie prostych – jazdę przód-tył czy parkowanie. System będzie także nieocenionym wsparciem w wykonywaniu złożonych i precyzyjnych manewrów, np. przy dokowaniu pantografu do stacji ładowania. To manewr, który szczególnie w przypadku pojazdów przegubowych może przysporzyć niemałych trudności.

Projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa pasażerów i kierowców autobusów w ruchu miejskim, a ponadto będzie pomocny dla przewoźników podczas manewrów na terenie zajezdni. Nowy system zapewni także optymalne zużycie energii przez pojazd.

Solaris Urbino, Źródło: Solaris

Testy

W ciągu ostatnich tygodni w ramach wspólnego projektu Politechniki Poznańskiej i Solarisa, zostały przeprowadzone testy autobusu elektrycznego przed Stadionem Miejskim w Poznaniu. Testy pozwoliły na optymalizację systemu wsparcia kierowcy w autobusie Solaris.

Na potrzeby badań Biuro Rozwoju Solarisa zaprojektowało i zamontowało mobilny maszt ładowarki pantografowej, który umieszczono na placu przed stadionem. Firma Solaris dostarczyła także autobus z zainstalowanym systemem, zaprojektowanym i dostarczonym przez Politechnikę Poznańską. Dzięki zaawansowanemu urządzeniu autobus potrafi rozpoznawać maszt ładowarki, a przez to – będzie umiał precyzyjnie wskazać prowadzącemu pojazd, gdzie zadokować pantograf pod stację ładowania. Testowany system przeznaczony jest docelowo dla pojazdów elektrycznych.

Oprogramowanie

Przez opracowanie oprogramowania pojazd będzie mógł jednocześnie dokonywać samolokalizacji i tworzyć mapę swojego otoczenia. Dzięki temu będzie mógł wykrywać innych uczestników ruchu drogowego. Co więcej, system oparty jest o sieć neuronową, dzięki czemu będzie potrafił rozpoznawać zadane mu obiekty w różnych warunkach atmosferycznych.

Dane przesyłane z czujników systemu zostaną przeanalizowane, aby jak najlepiej wykorzystać i dostroić działanie oprogramowania. Testy pozwolą również sprawdzić działanie algorytmów podczas dokowania pojazdu pod stację i zoptymalizować ich wartości.

Jak mogłyby funkcjonować autonomiczne autobusy w mieście?

W tym momencie wprowadzenie autonomicznych autobusów na ulice miast, to melodia przyszłości, a na realizację tego typu rozwiązań zdecydowanie potrzeba więcej czasu. Na razie takie autobusy są w fazie prototypów i testuje je np Volvo.

Pojazd poruszający się w pełnym ruchu miejskim na co dzień, spotkałby się z pojazdami starszej generacji, które nie są wyposażone w te systemy i przy projektowaniu systemów trzeba wziąć to pod uwagę. W związku z tym, najpierw autobusy autonomiczne zostaną w przyszłości przeznaczone na wydzielone linie i na buspasy. W takich warunkach absolutnie są w stanie bezpiecznie sobie poradzić.

Źródło: Solaris

Redakcja GLOBEnergia