W ramach współpracy naukowo-technicznej, operator pocztowy i uczelnia będą wspólnie realizować projekty dofinansowywane z funduszy UE, które dotyczą badań i możliwej budowy instalacji fotowoltaicznych na terenie sortowni Poczty Polskiej w Lublinie. Dobór ich parametrów, ekonomiczna analiza opłacalności oraz optymalny sposób ich eksploatacji to obszary, w których naukowcy Politechniki Lubelskiej mają szansę wykorzystać swoją wiedzę i doświadczenie. Efekty ich pracy mogą być zaimplementowane na terenie węzła ekspedycyjno-rozdzielczego w Lublinie.

Magazyn energii zasili stacje ładowania pojazdów Poczty Polskiej

Jednym z planowanych projektów będzie budowa magazynu energii. Jego podłączenie do instalacji fotowoltaicznej pozwoli na ładowanie i późniejsze przekazywanie magazynowej energii samochodom elektrycznym Poczty Polskiej.

Dzięki podpisanej umowie o współpracy naukowo-technicznej z Politechniką Lubelską, Poczta Polska zyskuje bardzo ważnego partnera, dzięki któremu będzie mógł być zrealizowany program „Elektromobilność”.

Jako jedna z największych spółek logistycznych w kraju przywiązujemy szczególną wagę do nowoczesnych rozwiązań. Chcemy dbać o czyste środowisko. Realizowany przez nas program ma na celu wprowadzenie do floty samochodowej aut elektrycznych, które są nie tylko tańsze w użytkowaniu od spalinowych, ale przede wszystkim mniej zanieczyszczają środowisko – mówi Paweł Przychodzeń, członek zarządu Poczty Polskiej.

Elektryczna flota Poczty

W kwietniu br. Poczta Polska ogłosiła przetarg na najem 20 elektrycznych samochodów dostawczych o ładowności do 800 kg i dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Pierwsza grupa elektryków dołączy do pocztowej floty pojazdów już jesienią tego roku. Elektryczne auta trafią do Białegostoku, Bydgoszczy, Gdańska, Katowic, Krakowa, Lublina, Łodzi, Poznania, Szczecina, Warszawy oraz Wrocławia. Wszystkie pojazdy mają być wyposażone w systemy szybkiego ładowania. Poczta skorzysta z 36-miesięcznego najmu pojazdów wraz z ich serwisem.

Politechnika Lubelska posiada doświadczenie naukowo-badawcze w obszarze elektromobilności, dlatego również w tej dziedzinie naukowcy będą mogli wykorzystać swoją wiedzę. Działania na rzecz rozwoju elektromobilności przybiorą na uczelni formę konkretnych projektów.

Od 2 lat razem z PGE Dystrybucja SA pracujemy przy budowie stacji do dwukierunkowego ładowania pojazdów elektrycznych połączonej z infrastrukturą oświetleniową. Ponadto nasi naukowcy opracowali rozwiązanie dotyczące sposobu i układu magazynowania ciepła albo chłodu w pojazdach elektrycznych – podkreśla prof. Piotr Kacejko, rektor Politechniki Lubelskiej.

Źródło: Poczta Polska

Redakcja GLOBEnergia