Ruchomy dach fotowoltaiczny dla samochodów!

Niemiecka firma Webasto właśnie poszerzyła swoją ofertę o pierwszy ruchomy dach fotowoltaiczny dla pojazdów. Producent donosi, że technologię udało się już z powodzeniem zaimplementować w samochodzie typu SUV. Czy to nowy etap dla rozwoju elektromobilności?

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Podziel się

Nowy sektor w świecie elektromobilnych

VIPV to skrót od vehicle-integrated PV, czyli fotowoltaiki zintegrowanej z pojazdem. To nowa odsłona zastosowania technologii fotowoltaicznej, która ostatnio coraz mocniej przenika do świata elektromobilności. Pasjonaci wiedzą jednak, że samochody z ogniwami solarnymi pojawiły się na rynku już wcześniej. Rozwiązanie od Webasto jest o tyle innowacyjne, że można je stosować w obliczu dachów ruchomych. System pozwala na manipulacje położeniem ogniw przy ich nieprzerwanej pracy. 

Źródło: Webasto.

Firma ujawniła, że rozwój technologii jest już daleko posunięty. Z powodzeniem udało się ją zaimplementować w samochodach typu SUV amerykańskiego producenta. 

System skupia w sobie 120 ogniw typu PERC o łącznej mocy wyjściowej 300W. Testy wykazały, że dzięki jego zastosowaniu możliwe jest przejechanie dodatkowych 3000 km rocznie. Znacznie ogranicza to potrzebę postoju na ładowanie pojazdu energią zewnętrzną. Konkretne osiągi różnią się między sobą w zależności od warunków eksploatacji pojazdu i charakterystyki pracy akumulatora. 

Energia wyprodukowana w modułach trafia bezpośrednio do akumulatora napędzającego pojazd lub do podsystemów pokładowych. Dlatego np. pracująca klimatyzacja nie obciąża dodatkowo baterii.

Technologia jest nastawiona na rozwój sektora EV. Dach umożliwia instalacje zintegrowanego systemu czujników. Pozwalają one na wykrywanie przeszkód, innych użytkowników ruchu drogowego i zagrożeń w każdych warunkach pogodowych. Jest to szczególnie istotne w dobie implementacji floty pojazdów bezzałogowych. 

Kompaktowa budowa

Ogniwa PERC zostały zalaminowane pomiędzy dwoma panelami ze szkła bezpiecznego laminowanego (VSG). System jest dwuczęściowy; dzieli się panel przedni i tylny. Ogniwa fotowoltaiczne są na tyle sztywne, że samoistnie nie zwijają się ani nie składają. System rozkłada się poprzez podniesienie przedniej części panelu o kilka milimetrów, a następnie nasunięcie jej na tylną część konstrukcji. 

Przedni panel o powierzchni 1,2 m2, waży 21 kg. Tylni panel jest mniejszy - ma powierzchnię 0,9 m2. Pozyskiwanie energii słonecznej jest możliwe nawet, gdy panel jest w pozycji otwartej. W ramie utrzymującej moduły umieszczono mechanizm przesuwczy. Dzięki czemu całość konstrukcji prezentuje się w estetycznie zamknięty, przyjemny dla oka sposób. Dodatkowo dla podniesienia walorów estetycznych producent wyposażył instalację w charakterystyczne niebieskie detale.

System szyberdachowy jest produkowany i testowany w słowackiej fabryce, gdzie również czeka na montaż w elektrykach. Dobry moment na instalacje dachu VIPV następuje gdy pojazd jest jeszcze w fazie wczesnej konstrukcji - montowany jest silnik czy drzwi.

Sprzedaż jako oryginalne rozwiązanie odbywa się bezpośrednio do fabryk i będzie sprzedawane jako integralna część pojazdu. Nie jako dodatek do osobnego dokupienia. Tym samym rynek elektryków czeka niemała rewolucja. 

Źródło: Webasto

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia