Rusza Mój Prąd 4.0 – znamy regulamin

15 kwietnia 2022 roku oznacza start długo oczekiwanego programu Mój Prąd 4.0. Na co przysługuje dofinansowanie i w jakich kwotach? Jakie dokumenty należy złożyć? Znamy szczegóły! 

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Podziel się

Po wielu miesiącach oczekiwania wreszcie rusza program Mój Prąd 4.0, który tym razem oprócz fotowoltaiki będzie również wspierał zwiększenie autokonsumpcji i urządzenia temu służące. Zgodnie z zapowiedziami, maksymalne dofinansowanie na mikroinstalacje wraz z magazynami energii może sięgnąć nawet 20 500 zł. Dla nowych prosumentów wchodzących w system net-billingu do samej instalacji fotowoltaicznej przewidziano dofinansowanie w wysokości maks. 4 000 zł, chyba że zdecydują się na dodatkowe inwestycje zwiększające autokonsumpcję, wtedy dofinansowanie do fotowoltaiki może wynieść 5 tys zł. Do tego do 5 000 zł na magazyn ciepła lub 7 500 zł na magazyn energii elektrycznej. Dodatkowe 3 000 zł można otrzymać przy zainstalowaniu systemów HEMS/EMS, ale tylko pod warunkiem zakupu magazynu energii elektrycznej bądź ciepła. Kwoty dofinansowania nie mogą przekraczać 50% poniesionych kosztów.

Jeśli prosument otrzymał już dofinansowanie na instalację fotowoltaiczną, ale zakłada rozbudowę systemu o wymienione elementy i przechodzi na net-billing również może liczyć na wsparcie finansowe, W takiej sytuacji, dodatkowa dotacja na instalację fotowoltaiczną wynosi 2 000 zł. Dotacje do pozostałych elementów, analogiczne jak w pozostałych przypadkach.

Budżet

Budżet programu wskazany w regulaminie programu opiewa na 855 mln zł. Jak można rozumieć, jest to jednak budżet łączony z trzecią edycją programu, a więc realnie wynosi około 350 mln zł, tak jak było wcześniej zapowiadane. Warto jednak podkreślić, że zgodnie z poprzednimi zapowiedziami może zostać zwiększony.

Składanie wniosków

Wnioski w programie można składać jedynie w formie elektronicznej, przez Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD). Wnioski składane w formie papierowej będą automatycznie odrzucane. Rozpoczęcie naboru zostało wyznaczone od 15.04.2022 r. do 22.12.2022 r. (z możliwością przedłużenia) lub do wyczerpania alokacji środków. Biorąc pod uwagę aktualnie wskazaną wysokość budżetu możemy być prawie pewni, że środki wyczerpią się znacznie wcześniej. Tak jak zapowiadano, dofinansowaniu w Moim Prądzie 4.0 podlegają mikroinstalacje fotowoltaiczne oraz dodatkowe urządzenia służące do magazynowania energii elektrycznej lub ciepła i system zarządzania energią, których zakup i montaż nie został zakończony przed dniem 01.02.2020 r. 

Przewidywany termin na rozpatrzenie wniosku to 90 dni liczonych od dnia jego prawidłowego złożenia w GWD. Jeśli będzie to konieczne, wnioskodawca zostanie poproszony o korektę wniosku. Dla porównania, wnioski złożone w III edycji programu zakończonego jesienią 2021 roku są w dalszym ciągu rozpatrywane. Kilkukrotnie wydłużony czas na rozpatrzenie wniosku wynosi aktualnie 300 dni roboczych.

Wymogi dotyczące realizowanych przedsięwzięć

Jak czytamy w regulaminie programu, w tej edycji będą dofinansowywane następujące przedsięwzięcia:

1) Przedsięwzięcia polegające na zakupie i montażu mikroinstalacji fotowoltaicznych o zainstalowanej mocy elektrycznej od 2 kW do 10 kW, służących na potrzeby istniejących budynków mieszkalnych;
2) Przedsięwzięcia polegające na zakupie i montażu magazynów ciepła (zasobniki c.w.u zasilane przez pompę ciepła lub kocioł elektryczny, zasobniki c.w.u z grzałką elektryczną, bufory ciepła zasilane przez pompę ciepła lub kocioł elektryczny, bufory ciepła z grzałką elektryczną, bufory ciepła wraz z zasobnikiem c.w.u. stanowiące jedno kompletne urządzenie, pompa ciepła typu powietrze/woda tj. pompa ciepła do c.w.u. + zasobnik c.w.u. lub pompa ciepła do c.w.u. ze zintegrowanym zasobnikiem);
3) Przedsięwzięcia polegające na zakupie i montażu magazynów energii elektrycznej o pojemności co najmniej 2 kWh;
4) Przedsięwzięcia polegające na zakupie i montażu systemów zarządzania energią HEMS/EMS -z zastrzeżeniem zakupu i montażu magazynu energii elektrycznej i/lub magazynu ciepła wskazanych w pkt 2) lub 3).

Co ciekawe, jak zaznaczono w regulaminie: mikroinstalacja fotowoltaiczna powinna być tak dobrana, aby całkowita ilość energii elektrycznej wyprodukowanej i odprowadzonej do sieci energetycznej przez mikroinstalację objętą dofinansowaniem w rocznym okresie rozliczeniowym nie przekroczyła 120% całkowitej ilości energii elektrycznej pobranej z sieci energetycznej.

Przejście na net-billing

Czwarta edycja programu Mój Prąd jest przeznaczona dla osób fizycznych, których mikroinstalacja fotowoltaiczna zostanie podłączona do nowego systemu rozliczeń czyli net-billingu, a także dla prosumentów w dotychczasowym systemie opustów tzw. net meteringu, którzy przejdą na net-billing. W związku z tym, jednym z załączników do wniosku jest oświadczenie potwierdzające rozliczanie się Wnioskodawcy za wytworzoną/pobraną energię elektryczną na zasadach systemu tzw. net-billing, które musi zostać podpisane przez OSD.

Zaświadczenie o przejściu na net-billing, źródło: mojprad.gov.pl

Co ciekawe, jak czytamy w przypisie oświadczenia, w przypadku braku potwierdzenia (pieczęci i podpisu) na dokumencie przez przedstawiciela Operatora Sieci Dystrybucyjnej, NFOŚiGW zastrzega sobie możliwość potwierdzenia informacji w nim zawartych u wskazanego Operatora. Prawdziwość oświadczenia może być zweryfikowana w trakcie kontroli, a wnioskodawca poproszony o pokazanie umowy regulującej sprzedaż i zakup energii. Na wnioskodawcy ciąży również odpowiedzialność karna.

Jakich dokumentów jeszcze potrzebujesz?

Aby złożyć wniosek w programie, oprócz wspomnianego oświadczenia będziesz potrzebować jeszcze:

  • Faktury/ faktur lub paragonów imiennych za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz dodatkowych elementów wskazanych do dofinansowania 
  • Potwierdzenia dokonania płatności za wszystkie elementy zgłoszone do dofinansowania w pełnej wysokości dołączonej faktury lub paragonu imiennego:
  • Zaświadczenia OSD 
  • Pełnomocnictwa - jeśli wniosek będzie składany przez pełnomocnika
  • Protokołu odbioru prac od wykonawcy lub oświadczenia Wnioskodawcy o samodzielnym montażu dodatkowych elementów (magazyn ciepła, magazyn energii elektrycznej, system zarządzania energią HEMS/ EMS). 

Warunkiem wypłaty środków jest pozytywne rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie przez NFOŚiGW.

Regulamin został opublikowany, program startuje, ale my w dalszym ciągu mamy wiele pytań dotyczących jego funkcjonowania! A więc… śledźcie nas na bieżąco!

źródło: mojprad.gov.pl

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Komentarze dla tego wpisu są zamknięte.