Ruszył Mój Prąd 6.0 – jak złożyć wniosek?
Dziś, w poniedziałek 2-go września wystartował nabór do kolejnej edycji najpopularniejszego programu dofinansowań - Mój Prąd. Program obejmuje wsparcie finansowe na montaż instalacji fotowoltaicznej, na zakup magazynów energii i nie tylko. Szczegóły poniżej!
Podziel się
Jak złożyć wniosek?
Nabór wniosków trwa od 2-go września br. do 20-go grudnia br. bądź do wyczerpania środków. Budżet 6-stej edycji programu wynosi 400 mln złotych. Eksperci przewidują, że kwota ta pozwoli na trwanie naboru przez około 1,5 miesiąca. Dlatego warto pospieszyć się ze złożeniem wniosku.
Wniosek można złożyć bez wychodzenia z domu, przez internet. Potrzebujesz do tego profilu zaufanego lub e-dowodu. Pozwolą one potwierdzić twoją tożsamość.
Złożenie wniosku odbywa się za pośrednictwem dedykowanej witryny Generator wniosków o dofinansowanie GWD. Wypełnione formularze zostają przesłane do NFOŚiGW.
Z informacji zamieszczonych na stronie programu wiemy, że zaszły ważne zmiany w regulaminie naboru. Z procedowania zostaną odrzucone wnioski:
- do których nie zostanie załączone zaświadczenie o przyłączeniu mikroinstalacji PV do sieci OSD;
- w których nie zostanie podany adres e-mail Wnioskodawcy.
Okres kwalifikowalności kosztów to 1 stycznia 2021 roku – wydatki poniesione przed tą datą nie będą mogły być uwzględnione przy składaniu wniosku. Przy czym trzeba wiedzieć, że wnioski mogą składać osoby, które będą rozliczać się w nowym systemie net billing lub osoby, które zmieniły system rozliczania z systemu opustów (net-metering) na system net billing.
Ile można dostać?
Maksymalna kwota dofinansowania na jaką można liczyć to 28 tysięcy złotych. Może ona przysługiwać osobom, które zainwestują w instalację fotowoltaiczną, magazyn energii elektrycznej i magazyn ciepła. Można również dostać środki na zakup samej instalacji fotowoltaicznej. Jednak w tym zakresie obowiązuje pewien warunek – instalacja musiała zostać zgłoszona do przyłączenia do dnia 31-go lipca br. Jeżeli ktoś zgłosił fotowoltaikę do przyłączenia po tej dacie, musi obowiązkowo zainwestować w magazyn energii. Można tu wybierać między magazynem energii elektrycznej (popularnym akumulatorem) bądź magazynem ciepła (np. bojlerem). Jest również opcja wystąpienia o dofinansowanie do zakupu obu rodzajów magazynów. Maksymalne kwoty dofinansowań kształtują się w następujący sposób:
Dla wielu osób sformułowanie “magazyn ciepła” może wydawać się nieco zagadkowe. W rozumieniu regulaminu szóstej edycji Mojego Prądu nie jest to jednak żaden skomplikowany mechanizm – są to głównie zasobniki CWU i bufory ciepła. Chodzi konkretnie o następujące komponenty:
Minimalna pojemność magazynu ciepła dofinansowywana z programu to zaledwie 20 litrów.
Nie tylko klasyczne moduły!
W ramach programu Mój Prąd można liczyć także na dopłaty do zakupu urządzeń kwalifikujących się do mikroinstalacji fotowoltaicznej. W grę wchodzą m.in. pokrycia dachowe z funkcją fotowoltaiczną, wiaty i carporty zawierające ogniwa PV, fotowoltaiczne zestawy balkonowe. Wszystkie zgłoszone do dofinansowania instalacje fotowoltaiczne muszą zostać podłączone do sieci elektroenergetycznej.
Co jeszcze trzeba wiedzieć?
Z nowej edycji programu wyłączone zostały pompy ciepła, kolektory słoneczne oraz systemy zarządzania energią w budynku. Ministra klimatu i środowiska tę decyzję argumentowała istnieniem innych programów, które dofinansowują pompy ciepła. Wśród nich wymieniła program Czyste Powietrze (w ramach którego możliwa jest dotacja na pompę ciepła w istniejących budynkach) oraz Moje Ciepło (pokrywające potrzeby budynków nowo budowanych).
Należy pamiętać, że łączna moc magazynu energii i mikroinstalacji PV nie może przekraczać 50 kW. Co do pojemności magazynu – brak wymogów. Ze strony MKiŚ pojawiły się jedynie zalecenia. Magazyny energii powinny mieć pojemność 1,5 kWh na każdy kW mocy fotowoltaiki. Nie jest to jednak formalny wymóg – magazyny mogą być mniejsze lub większe, dotacja i tak będzie je obejmować.
Źródła: własne, MKiŚ, NFOŚiGW