Rynek EV rośnie w oczach! 16,5 miliona elektryków na świecie na koniec 2021 roku

Rok 2021 był rekordowy pod względem sprzedaży samochodów elektrycznych (EV) na świecie. Światowa sprzedaż EV kontynuuje silny wzrost również w 2022 roku, ale jak wskazuje Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) zapewnienie wzrostu sprzedaży w przyszłości będzie wymagało większych wysiłków na rzecz dywersyfikacji produkcji akumulatorów i dostaw minerałów. Jak wskazuje organizacja, działania te mają zmniejszyć ryzyko wystąpienia wąskich gardeł w łańcuchu dostaw i wzrostu cen.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Światowy rynek samochodów elektrycznych w 2021 roku

Według najnowszej edycji raportu Global Electric Vehicle Outlook, sprzedaż samochodów elektrycznych w 2021 r. podwoiła się względem 2020 roku i osiągnęła nowy rekordowy poziom. W 2021 roku sprzedano 6,6 mln samochodów elektrycznych (w tym w pełni elektrycznych i hybryd typu plug-in). O dynamicznym rozwoju rynku świadczą dane z ostatnich 9 lat. W 2021 roku co tydzień sprzedawało się więcej samochodów elektrycznych niż w całym 2012 r. Łącznie liczba samochodów elektrycznych na świecie do końca 2021 roku wyniosła około 16,5 miliona. Jest to liczba trzykrotnie wyższa niż w 2018 roku. Tak imponujący wzrost udało się odnotować pomimo występowania napięć w globalnych łańcuchach dostaw. Co więcej na początku 2022 r. sprzedaż EV nadal silnie rosła. W pierwszym kwartale, na całym świecie sprzedano 2 mln samochodów elektrycznych. Jest to o 75 proc. więcej niż w analogicznym okresie w ubiegłym roku.

Samochody elektryczne w Chinach

W 2021 roku w Chinach sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła niemal trzykrotnie, osiągając 3,3 mln sztuk. Rynek chiński stanowi około połowę globalnej sprzedaży. Sprzedaż również silnie wzrosła w Europie i w Stanach Zjednoczonych, gdzie sprzedano odpowiednio 2,3 mln pojazdów (wzrost rynku o 65 proc.) i 630 tys. pojazdów (ponad dwukrotny wzrost rynku). Jak czytamy w raporcie IEA, chińskie samochody elektryczne są zazwyczaj mniejsze niż na innych rynkach. Niższe koszty produkcji oraz mniejszy rozmiar pojazdów elektrycznych w Chinach przekłada się na znaczną różnicę cenową w stosunku do konwencjonalnych samochodów. Średnia cena samochodu elektrycznego w Chinach była tylko o 10 proc. wyższa niż w przypadku konwencjonalnych ofert. Na innych światowych rynkach różnica ta wynosi między 45 a 50 proc. Sprzedaż samochodów elektrycznych jest mocno ograniczona w większości gospodarek wschodzących i rozwijających się. W krajach tych, dostępnych jest tylko kilka modeli, a dodatkową barierę stanowi cena, która jest nieosiągalna dla konsumentów na rynku.

Dopłaty do samochodów elektrycznych w 2021 roku?

Czynnikiem pozwalającym na silny wzrost sprzedaży w ubiegłym roku było wsparcie zakupów samochodów elektrycznych na wielu rynkach. Ogólne wydatki publiczne na dotacje i zachęty podwoiły się w 2021 r. i osiągnęły prawie 30 mld USD. Jak wskazuje IEA, coraz więcej krajów ma ambitne cele dotyczące elektryfikacji pojazdów na nadchodzące dziesięciolecia. W 2021 roku na świecie dostępnych było pięciokrotnie więcej modeli samochodów elektrycznych niż w 2015 roku, a do końca 2021 roku liczba dostępnych modeli osiągnęła 450. Wielu producentów samochodów elektrycznych planuje elektryfikację swoich flot w tempie przekraczającym cele polityk krajowych.

Łańcuchy dostaw

Zdaniem Fatih Birol - dyrektora wykonawczego IEA, niewiele obszarów globalnej gospodarki energetycznej jest tak dynamicznych, jak pojazdy elektryczne. Dyrektor wykonawczy w IEA wskazuje, że “sukces sektora w ustanawianiu nowych rekordów sprzedaży jest niezwykle zachęcający”, jednocześnie zaznaczając, że nie ma tutaj miejsca na samozadowolenie.

„Twórcy polityki, dyrektorzy branżowi i inwestorzy muszą być bardzo czujni, aby zmniejszyć ryzyko zakłóceń dostaw i zapewnić zrównoważone dostawy krytycznych minerałów. (...)IEA współpracuje z rządami na całym świecie nad strategicznym zarządzaniem zasobami krytycznych minerałów, które są potrzebne w pojazdach elektrycznych i innych kluczowych technologiach czystej energii”.

Zgodnie z raportem Global Electric Vehicle Outlook przygotowanym przez IEA, największymi przeszkodami w utrzymaniu silnej sprzedaży pojazdów elektrycznych są gwałtownie rosnące ceny niektórych kluczowych minerałów niezbędnych do produkcji baterii, a także zakłócenia łańcucha dostaw spowodowane atakiem Rosji na Ukrainę i trwającymi blokadami Covid-19 w niektórych częściach Chin. W raporcie stwierdzono, że w dłuższej perspektywie potrzebne są większe wysiłki, aby rozwinąć wystarczającą infrastrukturę ładowania, aby obsłużyć oczekiwany wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych.

Źródło: IEA.

Zobacz również