Według danych PSPA i PZPM w Polsce flota zeroemisyjnych samochodów poruszających się po polskich drogach jest zdominowana przez samochody w pełni elektryczne czyli BEV (ang. Battery Electric Vehicles). Stanowią one 52 proc. floty, co odpowiada 10 294 szt. pojazdów elektrycznych. Drugą znaczącą grupą są tzw. hybrydy typu plug-in, czyli PHEV (ang. plug-in hybrid electric vehicles). Po Polsce porusza się już 9 377 sztuk takiego rodzaju pojazdów. Ograniczeniem rozwoju samochodów elektrycznych w Polsce jest nie tylko cena pojazdu, ale także obawy o zasięgi, jak i niewystarczający rozwój infrastruktury ładowania. Osoby rozważające inwestycję w samochód elektryczny często zastanawiają się nad funkcjonowaniem samochodu w okresie zimy oraz jej wpływu na zasięgi.

AAA: Zima zmniejsza zasięgi pojazdów o połowę

Według badań Amerykańskiego Stowarzyszenia Samochodowego (AAA) z 2019 r. zasięgi samochodów elektrycznych w trakcie zimy spadają nawet o połowę. Powodem nie jest tylko sama technologia baterii, ale użytkowanie układu ogrzewania i chłodzenia w pojazdach (HVAC).

Nowe badania przeprowadzone przez AAA ujawniają, że gdy temperatura powietrza spada do ok. – 6 stopni w skali Celsjusza (20 stopni w skali Fahrenheita), a system HVAC jest używany do ogrzewania wnętrza pojazdu, średni zasięg podróży samochodem zmniejsza się o 41 proc. Oznacza to, że na każde 100 mil (160 km) łączonej jazdy miejskiej lub autostradowej, zasięg zostaje zmniejszony do 59 mil (94 km). Stowarzyszenie AAA uczula właścicieli pojazdów elektrycznych odnośnie zmniejszającego się zasięgu pojazdu w zimę i potrzeby częstszego ładowania, aby zminimalizować ryzyko całkowicie rozładowanej baterii w trakcie podróży.

– Atrakcyjność pojazdów elektrycznych stale rośnie, ponieważ na rynku pojawia się różnorodność rozwiązań dających większe zasięgi – powiedział Greg Brannon, dyrektor ds. inżynierii samochodowej i relacji branżowych w AAA. Dodaje, że dopóki kierowcy rozumieją, że istnieją ograniczenia w prowadzeniu pojazdów elektrycznych w bardziej ekstremalnych klimatach, jest małe prawdopodobieństwo, że zostaną zaskoczeni w trakcie nieoczekiwanym spadkiem zasięgu.

Jak się okazuje, nie tylko ujemne temperatury ograniczają zasięgi pojazdów elektrycznych. Sytuacja jest analogiczna w przypadku wysokich temperatury. Badania AAA wykazały również, że gdy temperatura na zewnątrz wzrasta do 35 stopni w skali Celsjusza (95 stopni w skali Fahrenheita) i w pojeździe używana jest klimatyzacja, zasięg jazdy spada o 17 procent.
W trakcie badań AAA przetestowało pięć pojazdów elektrycznych o minimalnym zasięgu szacowanym przez EPA wynoszącym 100 mil, we współpracy z Automotive Club of Automotive Research Center w Południowej Kalifornii. AAA wskazuje, że badania wyraźnie pokazują, że pojazdy elektryczne dobrze się rozwijają przede wszystkim w bardziej umiarkowanych klimatach. W rzeczywistości większość Amerykanów mieszka na obszarach, w których znacząco waha się temperatura w ciągu roku. Megan McKernan, kierownik Automotive Research Center, tłumaczy, że producenci samochodów nieustannie robią postępy w celu zwiększenia zasięgu, ale dzięki tym informacjom kierowcy będą bardziej świadomi wpływu, jaki różne warunki pogodowe mogą mieć na ich pojazdy elektryczne.

Departament Energii USA: Spadki zasięgu na poziomie 25-26 proc.

Nad tą kwestią pochylił się także Departament Energii USA. Naukowcy z Idaho National Laboratory wskazują, że wahania pogody mogą wpływać na zasięg pojazdów elektrycznych typu plug-in o ponad 25 proc. Całkowicie elektryczny Nissan Leafs, który testowano w Chicago zimą, miał o 26 proc. niższe zasięgi niż ten, który użytkowano jesienią w Seattle. Samochód Chevrolet Volt typu plug-in testowany w Chicago zimą miał o 29 proc. niższy zasięg niż samochód testowany podczas jazdy wiosną także w tym mieście.

ITS: 20-procentowe spadki zasięgów

Spytaliśmy także polskich ekspertów o funkcjonowanie samochodów podczas niskich temperatur. Na nasze pytania odpowiedział prof. Marcin Ślęzak z Instytutu Transportu Samochodowego. Wskazuje w komentarzu dla GLOBEnergia.pl, że ujemne temperatury wpływają przede wszystkim na sprawność akumulatora, jako magazynu energii potrzebnej do zasilania układu napędowego samochodu elektrycznego. Dzieje się tak głównie z powodu zmiany właściwości elektrolitu w akumulatorze pod wpływem niskiej temperatury.

– Wydajność akumulatorów trakcyjnych (nazywanych także bateriami trakcyjnymi) podczas mroźnych zim spada z powodu obniżenia właściwości elektrolitu. Wydajność tego źródła energii można określić na przykład poprzez zasięg pojazdu. Przeciętnie, w zależności od temperatury, zasięg ten spada od kilku do nawet 30 proc., a w skrajnych przypadkach i więcej. Jednak średnio trzeba liczyć się ze spadkiem około 20 proc. zasięgu – tłumaczy przedstawiciel ITS.

 

 

Patrycja Rapacka

Analityk i redaktor w GLOBEnergia. Transformacja energetyczna, OZE, offshore wind, atom