Spółki kolejowe inwestują w fotowoltaikę. Chcą połączyć panele PV z ekranami akustycznymi

Polskie spółki kolejowe na przestrzeni ostatnich lat postawiły na inwestycje w OZE. Wśród nich są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządca krajowej sieci kolejowej poinformował, że do końca 2021 roku zamontuje 15 nowych instalacji fotowoltaicznych. Panele słoneczne pojawią się przede wszystkim na budynkach kolejowych. Ponadto badana jest metoda instalacji paneli fotowoltaicznych na ekranach akustycznych wzdłuż linii kolejowych.

Zdjęcie autora: Patrycja Rapacka

Patrycja Rapacka

Analityk i redaktor w GLOBEnergia. Transformacja energetyczna, OZE, offshore wind, atom

Panele fotowoltaiczne pojawią się na dachach budynków kolejowych m.in. w Kielcach, Włoszczowie, Siedlcach i Przemyślu. Spółka liczy na ograniczenie emisji dwutlenku węgla (CO2), które jest jednym z celów PLK wraz z poprawą efektywności energetycznej kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły montaż instalacji fotowoltaicznych, m.in. na nastawniach w Międzyrzecu Podlaskim i Siedlcach, budynku lokalnego centrum sterowania w Łukowie, a także budynkach we Włoszczowie Płn. i Kielcach.

Do końca 2021 roku montaż paneli fotowoltaicznych zaplanowano także w Staszowie, Przemyślu, Przeworsku, Jaśle, Mostówce i Hajnówce. W ciągu roku nowe instalacje fotowoltaiczne wyprodukują ponad 190 MWh. To odpowiednik zapotrzebowania na energię elektryczną ponad 80 gospodarstw domowych. Inwestycje w fotowoltaikę pozwolą na redukcję CO2 o ponad 136 ton rocznie.

Zwiększanie liczby źródeł energii odnawialnej i montaż paneli fotowoltaicznych, to jedno z działań PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na rzecz ograniczania oddziaływania kolei na środowisko i poprawy efektywności energetycznej kolei. Również dzięki takim inwestycjom kolej jest coraz bardziej ekologicznym środkiem transportu – wyjaśnił Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Spółka kolejowa posiada już 24 instalacje fotowoltaiczne, które wyprodukowały w 2020 roku ok. 240 MWh energii. Wartość ta odpowiada zapotrzebowaniu na energię elektryczną dla ponad 100 gospodarstw domowych. Fotowoltaika ograniczyła emisję CO2 o ponad 170 ton. Panele fotowoltaiczne są zamontowane m.in. na budynkach nastawni w Lublinie, Rejowcu, Niedrzwicy, hali napraw w Białogardzie, na budynkach kolejowych w Koszalinie, Stargardzie, Chełmie i Szczecinie.

Panele fotowoltaiczne pojawią się na ekranach akustycznych wzdłuż linii kolejowych

Spółki kolejowe stawiają nie tylko na inwestycje w OZE. W ramach poprawy efektywności montowane jest oświetlenie LED na stacjach, peronach i przejazdach. Obecnie w ramach przedsięwzięcia „BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej” PLK i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) poszukują innowacyjnych rozwiązań m.in. w zakresie wykorzystania OZE. Realizowany jest projekt wykorzystujący innowacyjną metodologię zabudowy paneli fotowoltaicznych na ekranach akustycznych wzdłuż linii kolejowych. Jak czytamy w komunikacie, kluczowym aspektem jest połączenie ekranu akustycznego z możliwością wytwarzania energii elektrycznej z promieniowania słonecznego. Spółka przewiduje także rozpoczęcie prac koncepcyjnych związanych z wykorzystaniem w swojej działalności paneli wiatrowych, o czym niebawem będziemy szerzej opisywać na łamach GLOBEnergia.pl.

Na kolejach pojawiają się także magazyny energii

Koleje idą o krok dalej i instalują także magazyny energii. Na terenie naszego kraju powstał największy trakcyjny magazyn energii w Europie. Magazyn znajduje się w Garbcach, 50 km od Wrocławia. 4240 ogniw litowo-jonowych wzmacnia bezpieczeństwo oraz jakość dostaw energii dla polskiej kolei. Ponadto magazyn zbilansuje moc pobieraną z Krajowego Systemu Energetycznego (KSE) oraz pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie OZE  ramach Programu Zielona Kolej. Wartość projektu to prawie 20 mln zł. Instalacja powstała we współpracy z Uniwersytetem Zielonogórskim.  

Zobacz również