Sprzedaż elektryków w pierwszym kwartale 2024: jak wypada na tle pozostałych aut?

W Polsce najbardziej popularne są samochody hybrydowe. W Unii Europejskiej prowadzi benzyna.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Podziel się

  • W pierwszym kwartale 2024 roku w Polsce zarejestrowano blisko 65 tysięcy samochodów hybrydowych.
  • Udział samochodów spalinowych zasilanych benzyną w rynku europejskim przez pierwsze trzy miesiące tego roku wyniósł 35,4%.
  • Zarówno w Polsce, jak i w UE liczba zarejestrowanych samochodów wzrosła rok do roku. 

W pierwszym kwartale 2024 roku w Polsce zostało zarejestrowanych 138 696 nowych samochodów. To ponad 15 tysięcy (12,7%) więcej, niż w trakcie trzech pierwszych miesięcy 2023, kiedy na polskich drogach przybyło 123 031 aut. Jakie samochody najchętniej kupują Polacy? Czy sprzedaż elektryków rośnie? Jak sytuacja wygląda w Unii Europejskiej?

W Polsce sprzedają się hybrydy

ACEA (ang. The European Automobile Manufacturers’ Association – Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) opublikowało dane o samochodach zarejestrowanych w Europie w pierwszym kwartale 2024 roku. Wynika z nich, że w tym czasie wśród właścicieli nowych samochodów najbardziej popularne w Polsce były hybrydy. Do tej kategorii ACEA zalicza zarówno klasyczna auta hybrydowe, czyli wyposażone i w silnik spalinowy, i w zasilanie elektryczne, jak również tak zwane miękkie hybrydy, które polegają na spalaniu benzyny, jednak posiadają też baterię litowo-jonową i niewielki generator elektryczny. Hybrydy w Polsce stanowiły blisko 47% rynku, a suma nowo zarejestrowanych samochodów hybrydowych (HEV – ang. hybrid electric vehicle) ze stycznia, lutego i marca wyniosła 64 846 sztuk, czyli 38,2% więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej.

Na początku tego roku samochody spalinowe zasilane benzyną spadły na popularności. Było ich 50 442, czyli 7,2% mniej niż rok wcześniej, lecz stanowiły drugi najczęstszy wybór (po hybrydach) z udziałem w rynku na poziomie 36,4%.

W porównaniu do pierwszego kwartały 2023 roku spadła też liczba aut zasilanych olejem napędowym (diesel), czyli rodzaju samochodów, który zajmuje trzecie miejsce wśród nowych pojazdów zarejestrowanych w pierwszej ćwiartce 2024 roku. Samochodów na ropę sprzedano 2,3% mniej niż rok wcześniej, czyli 11 024 sztuki. 

Samochody w pełni elektryczne (BEV – ang. battery electric vehicle) stanowiły tylko 3% rynku. W pierwszym kwartale zarejestrowano 4 191 elektryków, czyli 96 sztuk więcej niż w tym czasie w 2023 roku. Raport ACEA wyróżnia jeszcze hybrydy typu plug-in, których sprzedano 3 769. Pozostałe nowe rejestracje to samochody zasilane gazem, LPG, etanolem, innymi paliwami i ogniwami paliwowymi. 

Auta spalinowe nadal najpopularniejsze w UE

Rejestracje nowych samochodów w pierwszym kwartale 2024 r. według paliwa i kraju. Źródło: ACEA

Jeśli wziąć pod uwagę dane z całej Unii Europejskiej – najpopularniejsze w ostatnim kwartale były samochody spalinowe zasilane benzyną. Stanowiły one 35,4% rynku, wyprzedzając samochody hybrydowe o 179 162 sztuki. O 3,8% wzrosła liczba samochodów BEV, osiągając 332 999 nowo zarejestrowanych pojazdów. Łącznie sprzedaż samochodów w Unii wzrosła o 4,4%, czyli mniej dynamicznie niż w Polsce. Podobnie jak w naszym kraju, w Unii Europejskiej zarówno samochody zasilane dieslem, jak i benzyną stają się mniej popularne rok do roku, natomiast BEV, HEV, PHEV (plug-in HEV) i pojazdy zasilane alternatywnymi paliwami – zyskują. Przez pierwsze trzy miesiące bieżącego roku w UE zarejestrowano łącznie ponad 2,7 miliona aut. 

Źródło: ACEA

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia