Projekt

Ekipa montażowa, która przyjeżdża na miejsce instalacji, powinna zapoznać się z jej projektem. Choć może się to wydawać banalne, przed przystąpieniem do realizacji, instalatorzy muszą wiedzieć jakie komponenty będą montować, sprawdzić rozłożenie modułów na dachu i poprawność wykonania projektu – zweryfikować, czy instalacja w ogóle się zmieści.

Mimo iż branża walczy o wysoką jakość wykonania systemów, trudno w zupełności wyeliminować tzw. partyzantkę i planowanie instalacji bez wizji lokalnej -“na oko”.

Konkretny termin

Ekipa montażowa przed przyjazdem powinna umówić się na konkretny termin z klientem – przyszłym użytkownikiem instalacji. Zdarza się, że klienci biorą sobie specjalnie na dzień montażu urlop, gdyż chcą być przy całej instalacji.

Ważne jest, by wykonawcy przybyli na miejsce montażu w ustalonym terminie szanując czas klienta i swój. Jeżeli instalatorzy się spóźnią to nie tylko nie zrobią dobrego wrażenia, ale mogą nie zdążyć wykonać całej instalacji w jeden dzień, co z kolei zaburzy plany klienta.

Przedstawienie klientowi planu realizacji projektu

Przed rozpoczęciem montażu, instalatorzy powinni jeszcze raz wszystko uzgodnić z klientem i co bardzo ważne – zrobić oględziny dachu oraz przeanalizować krok po kroku co zostanie wykonanie. Ważne przy sprawdzić i przejść trasę kablową.

Instalator powinien:

  • pokazać klientowi którędy zostaną poprowadzone przewody
  • omówić z klientem jak będzie wyglądała instalacja po zakończeniu montażu

Wszystko po to,aby uniknąć sytuacji, w której klient będzie rozczarowany i niezadowolony. Tym sposobem, zarówno firma wykonawcza jak i klient zyskają pewność, że instalacji nie trzeba będzie poprawiać/wykonywać na nowo.

Zasady BHP

Każdy instalator powinien znać zasady BHP i oznakowania miejsca montażu.

Podczas wykonywania instalacji, nie ma możliwości żeby pod dachem przemieszczały się inne osoby. Klienci powinni zostać uczuleni na biegające po podwórku dzieci, które mogą sobie nie zdawać sprawy z zagrożenia. Firma wykonawcza powinna uświadomić klienta, że nawet najmniejsza śruba spadająca z dachu, może wyrządzić szkodę. Właśnie dlatego oznakowanie i zabezpieczenie miejsca montażu jest bardzo ważne. Istotne jest również to, by instalator był wyposażony w sprzęt ochrony osobistej uzależniony od charaktery prac podczas instalacji taki jak: szelki, czy kamizelki odblaskowe, kask, rękawice itd.

Informowanie klienta o znalezionych usterkach

Zdarzają się przypadki, w których monter przyjeżdżając na miejsce inwestycji oceni, że dach (jego konstrukcja, czy pokrycie dachowe) jest w bardzo złej kondycji. W takim wypadku istotne jest to, żeby inwestor został poinformowany o zaistniałej sytuacji. Jest to bardzo ważne dla obydwu stron. Klient będzie się liczył z konsekwencjami i ewentualnymi następstwami, a wykonawca uchroni się przed ewentualnymi roszczeniami.

Ekipa powinna od razu powiedzieć klientowi o usterce i ją zlikwidować. To przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa w trakcie i po montażu.

“Niespodzianki” w części elektrycznej

Instalacja elektryczna zastana w budynku to nierzadko wielka niespodzianka dla firm wykonawczych. Jeżeli instalator znajdzie u klienta w części elektrycznej błędy, bądź uszkodzone części, to bezwarunkowo powinien klienta o tym poinformować. Co więcej, nie powinien go z taką instalacją zostawiać.

Jeżeli firmie wykonawczej zależy na tym, żeby zamontować inwestorowi instalację w bezpieczny sposób, to widząc usterki w instalacji, instalator powinien zaproponować naprawę i wymianę uszkodzonych części, w oparciu o określone między stronami warunki.

Tym sposobem zarówno eksploatacja budynku jak i systemu fotowoltaicznego będzie bezpieczna. Bezpieczna instalacja fotowoltaiczna to również gwarancja zadowalających zysków energetycznych, co na pewno to zaprocentuje!

Błędy montażowe

Niektórym ekipom montażowym zdarzają się błędy wykonawcze, które często wynikają z chęci “pójścia na łatwiznę”. Świadomy inwestor potrafi zadbać o swoją inwestycję, ale trudno, by znał się na wszystkim. Jakie błędy montażowe mogą pojawić się na inwestycji?

Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę! Sprawdź TUTAJ 

Umiejscowienie falownika

Zdarza się, że dopóki klient nie zobaczy falownika, to do końca nie zdaje sobie sprawy z tego, jak to urządzenie wygląda, jakiej jest wielkości. Planuje więc umiejscowienie go na przykład w szafie.

W takim wypadku instalator powinien klientowi wytłumaczyć, że przykładowo zbyt wysoko zamontowane falowniki nie mają możliwości oddawania ciepła i przegrzewają się. Szafa, nieocieplony strych, czy miejsca w których znajdują się przedmioty łatwopalne to nie są odpowiednie miejsca dla tego typu urządzeń.

Klient ma prawo się nie znać, dlatego zadaniem firmy wykonawczej jest rozwianie wszystkich jego wątpliwości na temat instalacji tak, by czuł się przede wszystkim bezpiecznie!

/Opracowano na podstawie materiałów z XI Forum Solar+ – Kielce 2020/

Redakcja GLOBEnergia