Strategia JinKo Solar w Europie: jakie wyzwania i szanse stoją przed rynkiem PV?

O tym, jak szanse i wyzwania sektora PV wyglądają z perspektywy producenta fotowoltaiki opowiada Frank Niendorf – Dyrektor Generalny JinKo Solar EU.

Zdjęcie autora: Jinko Solar

Jinko Solar

Dostawca modułów fotowoltaicznych

Podziel się

Jaką strategię JinKo realizuje na rynku UE? Jak opisałby Pan obecny rynek energii słonecznej w UE i jakie możliwości istnieją w tym regionie?

Rynek europejski jest w bardziej wymagającym stanie niż w zeszłym roku. Nadwyżka mocy produkcyjnych (modułów, inwerterów, systemów magazynowania energii) stanowi poważne wyzwanie dla wszystkich kluczowych dostawców komponentów, którzy weszli w fazę konsolidacji rynku, co może prowadzić do wyeliminowania nie tylko graczy z drugiej i trzeciej ligi, ale nawet wśród graczy pierwszoligowych mogą pojawić się rosnące różnice w udziale rynkowym i stabilności finansowej.

W JinKo przewidzieliśmy taki rozwój sytuacji i zaczęliśmy przygotowania już 2 lata temu. Firma jest w stabilnej sytuacji finansowej i ustanowiła technologię N-Type/Topcon nową technologią mainstreamową, charakteryzującą się doskonałym stosunkiem kosztów produkcji do efektywności, dzięki znacznie rozszerzonym zintegrowanym zdolnościom produkcyjnym.

Europa jest jednym z najbardziej strategicznych, kluczowych rynków regionalnych dla JinKo Solar. Przez ostatnie lata konsekwentnie realizowaliśmy strategię penetracji rynku, co oznacza, że intensywnie inwestowaliśmy w stopniowe zwiększanie naszego udziału w rynku UE. Do 2024 roku spodziewam się, że przekroczymy 20% udziału w rynku europejskim. Kontynuujemy wspieranie naszego biznesu dystrybucyjnego, który stanowi ponad 50% naszego całkowitego wolumenu sprzedaży w UE.

Na projekty wielkoskalowe negatywnie wpływają wyższe koszty finansowania (stopy procentowe) oraz niskie ceny energii elektrycznej, co ma negatywny wpływ na rentowność projektów w całej Europie. Niższe stopy procentowe i spadek cen kluczowych komponentów, mamy nadzieję, pomogą ożywić projekty na dużą skalę, które są obecnie wstrzymane lub odłożone.

Jak udało wam się dostarczyć ponad milion modułów do parku słonecznego Witznitz w Niemczech? Czy spodziewacie się, że przyszłe transakcje dotyczące modułów będą podobnie duże, w kontekście dążenia Europy do realizacji celów dotyczących energii odnawialnej?

Pomimo wspomnianych wyzwań dotyczących większych projektów, jesteśmy pewni, że obniżenie stóp procentowych oraz kosztów kluczowych komponentów będzie miało pozytywny wpływ na opłacalność ekonomiczną projektów. Na wielu rynkach, zwłaszcza w Niemczech, wielkość projektów rośnie, podobnie jak potencjał przyszłych projektów o dużej skali, który czeka tylko na poprawę opłacalności ekonomicznej. To kluczowe dla Europy, aby osiągnąć cele dotyczące OZE.

Nasz flagowy projekt z partnerem MoveOn w Witznitz w Niemczech stanowi fantastyczny punkt odniesienia na europejskim rynku, a w szczególności na rynku niemieckim. Jesteśmy bardzo dumni z powodzenia w realizacji tak wielkiego wyzwania logistycznego w sprawnym i niezawodnym partnerstwie z lokalnymi partnerami, którzy zaufali i wybrali JinKo ze względu na naszą skalę i zdolności organizacyjne do zaplanowania i realizacji takiego megaprojektu w odpowiednim czasie.

Czy oczekujecie, że mniejsze projekty, takie jak ten, który został uzgodniony z lotniskiem w Atenach, będą istotne w dłuższej perspektywie czasowej? Jak równoważycie potrzebę dostarczania produktów do dużych i do mniejszych, rozproszonych instalacji fotowoltaicznych?

Zważywszy na wielkość JinKo i nasz udział w rynku, kluczowe jest dla nas dobre umiejscowienie się we wszystkich trzech segmentach rynku: mieszkalnym, komercyjnym i przemysłowych, oraz w projektach o dużych skalach. Wszystkie te segmenty odegrają kluczową rolę w osiągnięciu celów UE dotyczących energii odnawialnej. Nasz wolumen biznesu dystrybucyjnego stanowi ponad 50% całkowitego wolumenu sprzedaży i jest bardzo istotny.

Osobiście uważam, że kanał sprzedaży energii rozproszonej (DG) jest nawet bardziej wymagający niż biznes projektowy, ponieważ nasi hurtowi partnerzy wymagają stabilnego, dobrze zaplanowanego i niezawodnego długoterminowego dostawcy modułów oraz utrzymywania pozycji marki, żeby uniknąć zbyt częstych zmian marek. W przypadku projektów bariery wejścia na rynek są niższe, a klienci czasami decydują się na wybór modułu o niższych kosztach o 0,1 USD/W, nawet jeśli takie decyzje, skupione wyłącznie na Capex, mogą czasami wrócić jako negatywne konsekwencje dla inwestora.

W porównaniu do wspomnianego megaprojektu Witznitz o mocy 650 MW projekt lotniska Ateny jest mniejszy pod względem wielkości, ale nie mniej wymagający pod względem technicznym. Projekty blisko lotnisk zawsze muszą spełniać specjalne wymagania techniczne i bezpieczeństwa. Podczas gdy w projekcie Witznitz o mocy 650 MW JinKo został wybrany jako dostawca modułów ze względu na swoją skalę i zdolność do realizacji dużych wolumenów, dla lotniska Ateny kryteria wyboru partnera były bardziej związane z wymaganiami technicznymi dotyczącymi odpowiedniej technologii modułów, która spełnia surowe wymagania lotniska.

Jakie działania podjęliście, aby zdywersyfikować swoją ofertę produktową? Jakich korzyści oczekujecie w związku z rozwojem waszego własnego rozwiązania do przechowywania energii i wprowadzeniem go do oferty?

JinKo zawsze stara się napędzać rynek i różnicować się od konkurencji poprzez ciągłe innowacje. Na przykład, w ubiegłym roku rozpoczęliśmy masową produkcję technologii N-Type TOPCON, co było kluczowym czynnikiem w ustanowieniu TOPCON jako nowego standardu rynkowego, zastępującego PERC znacznie szybciej, niż większość graczy branżowych mogłaby się spodziewać. W międzyczasie rynek nadgonił, a TOPCON stał się wiodącą i najbardziej konkurencyjną technologią.

Nasze portfolio produktów jest ciągle dostosowywane, aby spełniać potrzeby i tworzyć unikalne produkty w różnych segmentach rynku, takich jak sektory mieszkalny, komercyjny, czy wielkoskalowe instalacje fotowoltaiczne.

Jednym z najważniejszych strategicznych inwestycji JinKo jest przejście poza moduły i wejście w biznes systemów magazynowania energii (ESS – ang. energy storage systems). W naszej opinii ESS jest kluczowym elementem, który odblokowuje kolejny poziom możliwości dla odnawialnych źródeł energii. W obliczu rosnących ograniczeń pojemności sieci i redukcji w wielu krajach, ESS jest wyjątkowo ważny dla dalszego wzrostu odnawialnych źródeł energii.

Dlatego nasz nowy biznes w dziedzinie magazynowania energii doskonale uzupełnia naszą pozycję rynkową w zakresie modułów, przynosząc dobre synergiczne efekty we wszystkich segmentach rynku. Nasze portfolio produktów ESS obejmuje rozwiązania dostosowane zarówno do sektora mieszkalnego i komercyjnego (JinKo Sungiga), jak i do dużych projektów o dużych skalach (JinKo Suntera).

Co przyczyniło się do decyzji o opracowaniu oddzielnej serii Tiger Neo dla ekstremalnych warunków, w przeciwieństwie do serii o standaryzowanych rozmiarach? Czy uważa Pan, że dążenie do standaryzacji rozmiarów przyniesie korzyści dla branży, i jaką rolę odegrało w tym JinKo?

Ogólna strategiczna refleksja na temat tego dobrego pytania: producent modułów musi bardzo dokładnie balansować pomiędzy maksymalną standaryzacją (ze względów kosztowych) a dostosowywaniem produktów do specyficznych potrzeb segmentów rynkowych. Każde „dostosowanie” automatycznie prowadzi do wzrostu kosztów produkcji, co jest krytyczne, szczególnie w obecnym środowisku presji cenowej.

Dzięki naszej serii NEO osiągnęliśmy dość dobrą równowagę pomiędzy standaryzacją (co zdecydowanie przynosi korzyści dla całej branży i pozwala na najlepszą konkurencyjność kosztową) a dostosowaniem do różnych segmentów rynkowych i warunków lokalnych.

Wspaniałą wiadomością z targów Intersolar jest, że przenosimy NEO na kolejny poziom, wprowadzając zupełnie nową serię NEO Green. NEO Green będzie produkowane w całkowicie neutralnych pod względem emisji węgla fabrykach, co znacząco zmniejszy ślad węglowy naszych modułów. Jest to część zaangażowania JinKo nie tylko w dostarczanie rozwiązań energetycznych wspierających cele dotyczące energii odnawialnej, ale również w bardziej przyjazny dla środowiska sposób, jako odpowiedzialna firma z jasnym zobowiązaniem do realizacji naszych celów związanych z energią odnawialną (RE100).

Jak zmieniły się priorytety ESG w ostatnich latach? Jak dąży Pan do zapewnienia wysokich standardów zgodności z ESG w szczególności w przypadku linii produktów Neo Green i czy uważa Pan, że nabywcy są bardziej świadomi niż kiedykolwiek wcześniej wymagań ESG oraz związanych z nimi aspektów, takich jak śledzenie pochodzenia?

JinKo Solar zależy na przejrzystości informacji i integralności w zakresie tematów związanych z ESG. Firma zobowiązuje się nie tylko do poprawy efektywności produktów i operacji produkcyjnych o niskiej emisji węgla, ale także skupia się na ciągłym doskonaleniu architektury zarządzania ESG. W ramach dążenia do neutralności netto, JinkoSolar zobowiązał się do rozwoju w najbliższej przyszłości i długoterminowego rozwoju, a Europa jest jednym z najważniejszych rynków, na którym podejmowane są znaczące wysiłki i odnosi się sukcesy.

Warto podkreślić, że JinKo Solar przygotował odpowiednie i konkurencyjne deklaracje środowiskowe (EPD), certyfikaty śladu węglowego, itp., dostosowane do różnych rynków europejskich i przepisów prawnych. Dzięki zaawansowanej technologii ślad węglowy modułów PV typu N jest tak niski jak 402 kg CO2/kW, a takie dane są weryfikowane przez renomowaną agencję zewnętrzną. Ponadto, podczas targów Intersolar zaprezentowaliśmy naszą serię Neo Green. Panele N-Type TOPCon są produkowane w fabrykach, które otrzymały certyfikat "Zero Carbon Factory" od TÜV Rheinland za spełnienie kryteriów i wymagań tego certyfikatu. JinKo Solar jest również pierwszą firmą w branży, która otrzymała certyfikat "Zero Carbon Factory" od TÜV Rheinland dla produkcji kryształów krzemowych, cięcia płyt krzemowych, produkcji ogniw słonecznych oraz modułów słonecznych. Ten kamień milowy stanowi znaczący krok w podróży firmy w kierunku promowania zrównoważonego rozwoju, innowacji i odpowiedzialności środowiskowej.

Początkowa zdolność produkcyjna Neo Green wynosząca 5 GW jest rezultatem wieloletnich prac badawczo-rozwojowych oraz maksymalizacji przyjęcia świadomego ekologicznie podejścia we wszystkich segmentach naszego zintegrowanego łańcucha dostaw, obejmującego wykorzystanie energii słonecznej, wodnej i wiatrowej w naszych fabrykach w Leshan, Chuxiong i Shangrao. W ramach szerszych działań na rzecz ochrony środowiska, oprócz celu osiągnięcia 100% energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł do produkcji i wytwarzania, JinKo Solar będzie kontynuować zwiększanie stosowania materiałów wtórnych oraz zwiększanie użycia elektrycznych ciężarówek i statków zasilanych LNG. Dodatkowo, JinKo Solar zamierza stopniowo ograniczać użycie plastiku w opakowaniach.

Zdjęcie autora: Jinko Solar

Jinko Solar

Dostawca modułów fotowoltaicznych