Prototyp Work L

Inżynierowie opracowali prototyp lekkiego samochodu dostawczego, który jest wyposażony w wysokowydajną fotowoltaikę zintegrowaną z pojazdem (VIPV). To, co czyni go wyjątkowym, to fakt, że energia elektryczna wygenerowana w panelach zamontowanych na pojeździe może być wprowadzana do wysokonapięciowego układu elektrycznego pojazdu. Takie rozwiązanie wydłuża zasięg elektrycznego pojazdu dostawczego.

Autorzy projektu wyjaśniają, że obecne pojazdy solarne zawsze mają na pokładzie dwa akumulatory energii: mały akumulator 12 V, który zasila odbiorniki elektryczne, oświetlenie pojazdu i wspomaganie kierownicy, oraz duży akumulator trakcyjny, który działa przy wyższym napięciu 400 V i dostarcza energię do elektrycznego układu napędowego. W pojeździe zamontowano przetwornicę DC / DC  (z 12 V na 400 V), która jest kluczową innowacją, wyróżniającą prototyp od innych, solarnych pojazdów.

fot. ISFH

Produkcja energii elektrycznej odbywa się w modułach fotowoltaicznych a2-solar, opracowanych do użytku w samochodach. 10 modułów fotowoltaicznych zajmuje powierzchnię 15 m2. Ich nominalna moc całkowita wynosi 2180 Wp. Tworzą je krzemowe heterozłączowe ogniwa (Si-HJT) produkcji Meyer Burger, które zostały połączone przez naukowców ISFH za pomocą technologii połączeń Smartwire. Pojazd demonstracyjny posiada homologację drogową StVZO oraz wyposażony jest w liczne czujniki umożliwiające precyzyjne śledzenie przepływów energii.

Fotowoltaiczny dostawczak będzie testowany w Dolnej Saksonii

W skład konsorcjum “StreetScooter” wchodzą instytuty badawcze oraz firmy. Koordynatorem jest niemiecki Institute for Solar Energy Research Hamelin (ISFH), ponadto projekt tworzą instytuty naukowe Forschungszentrum Jülich, the Helmholtz-Zentrum Berlin, MBE Institute Leibniz University Hannover, oraz firmy Continental Engineering Services, Vitesco Technologies, a2-solar i Meyer Burger. Projekt badawczy „Street” jest finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii w ramach zadania 17 – PV Dla Transportu.

Prototyp VIPV oczekuje testów w Dolnej Saksonii w Niemczech po przeprowadzonych już testach wstępnych. W planach jest sprawdzenie funkcjonowania wszystkich komponentów o różnych porach dnia i roku oraz zróżnicowanych warunkach pogodowych. Samochód jest wyposażony w tablicę rejestracyjną HM-PV-30E. Naukowcy spodziewają się zwiększenia zasięgu pojazdu o około 5200 km w skali roku. W ten sposób samochód ograniczy o 25 proc. postoje, wymuszone koniecznością ładowania pojazdu w stacjonarnych stacjach ładowania.

ISFH przypomina, że fotowoltaika zintegrowana z pojazdem (VIPV) została opracowana już w latach sześćdziesiątych XX wieku. Jednak przez wiele lat główne zastosowanie znajdowało się w lekkich pojazdach solarnych, wykorzystywanych w niszowych branżach. Od kilku lat różni producenci oferują również modele samochodów osobowych z dachami słonecznymi lub modułami fotowoltaicznymi zintegrowanymi z zabudowami chłodniczymi w samochodach ciężarowych. W takich przypadkach energia przetworzona przez panele fotowoltaiczne jest wykorzystywana np. w klimatyzacji. Aplikacje te działają przy niskim napięciu, zwykle 12 V. ISFH zauważą, że dostępne na rynku systemy nie nadają się do ładowania wysokonapięciowego akumulatora trakcyjnego pojazdu elektrycznego, dlatego rolą prototypu Work L jest rozwiązanie tego problemu.

Źródło: Institute for Solar Energy Research Hamelin

Redakcja GLOBEnergia