Czym są carporty?

Carport stanowi najczęściej formę wiaty, która jest alternatywą dla garażu. Rozwiązanie jest popularne oczywiście wśród właścicieli domów. Instalacja nie wymaga dużych formalności, a jej umiejscowienie można dopasować do działki i domu (także pod względem designu). Jej głównym celem jest jedno – ma być schronieniem dla naszego pojazdu przed np. warunkami atmosferycznymi. Producenci wiat idą dalej – łączą rozwiązanie carportu z możliwością produkcji energii elektrycznej przez zainstalowanie na wiacie paneli słonecznych. W ten sposób można dostarczyć darmową energię do samochodu elektrycznego lub hybrydowego, ale także na potrzeby samego gospodarstwa domowego. Carport słoneczny jest też alternatywą dla właścicieli domów, na dachach których nie można zainstalować paneli słonecznych, lub po prostu właściciel nie wyraża takiej woli. Na jakie inne korzyści można licząc inwestując w słoneczny carport? Jaka jest cena takiej instalacji? Pytamy SunRoof.

Paulina Szwed-Dobrzyńska, dyrektor ds. marketingu i PR SunRoof, wskazuje, iż elektromobilność nie jest już dziś modnym trendem, a koniecznością, która zaspokaja potrzeby mobilności, wpisując się z politykę klimatyczną. Podkreśla, że elektryczne samochody są tak ekologiczne, jak czysta jest energia, którą są ładowane. A nie każda energia elektryczna jest “zielona”. W Polsce wciąż jej zdecydowana większość pochodzi z paliw kopalnych. Możemy to zmienić poprzez dostarczanie energii produkowanej przez panela słoneczne, zapewniając pojazdom niewyczerpalne i darmowe źródło ładowania ze słońca. Takie rozwiązanie dają solarne carporty.

SunRoof stawia na carporty

Przedstawicielka pionierskiej firmy informuje, że solarne carporty są najnowszym elementem w ekosystemie SunRoof, który rozwija przede wszystkim dachy solarne. To nie jedyny kierunek rozwoju firmy. SunRoof planuje wprowadzić na rynek nowoczesne i innowacyjne obiekty fotowoltaiczne małej architektury jak solarne ławki, kosze na śmieci.

Wszyscy kierują się w stronę neutralności klimatycznej, dlatego SunRoof zachęca do całkowitego przejścia na OZE. W swoich rozwiązaniach zapewnia zieloną energię od ogniwa solarnego po ładowanie samochodu elektrycznego czy hybrydowego. Takie rozwiązania gwarantuje ładowanie pojazdu za darmo i oszczędzanie na rachunkach za energię.

SunRoof tłumaczy, że carporty są świetnym rozwiązaniem w przypadku, gdy nie jest możliwe wykonanie dachu solarnego lub elewacji fotowoltaicznej. Są obiektami wolnostojącymi, zajmują mało miejsca i idealnie komponują się z otaczającą przestrzenią. Skandynawska technologia nadaje im nowoczesny design i spełnia wysokie oczekiwania estetyczne inwestorów. Jest to rozwiązanie proste w realizacji – montaż carportu odbywa się bardzo szybko – wystarczą 1 – 2 dni robocze.

Warto wiedzieć, że w ofertach takich producentów jak SunRoof są różne oferty carportów – jedno lub dwustanowiskowe, o różnej mocy. Można łączyć je ze sobą w zestawy i budować instalacje o dużej mocy. W przekonaniu producenta carporty solarne szybko uzupełnią miejski krajobraz.

Spytaliśmy SunRoof o pracę carportów – ile energii zapewni nam solarna wiata? Przybliżone wartości uzysków dla wersji carportu jednostanowiskowego to 3000 kWh energii w skali roku, natomiast dla wersji dwustanowiskowej jest to wartość 6200 kWh rocznie. Przedstawicielka firmy podkreśla, że pokrycie fotowoltaiczne w zasadzie jest bezobsługowe i nie wymaga konserwacji, należy jednak zwrócić uwagę na jego czystość szczególnie w otoczeniu drzew. Carport wraz z montażem możemy mieć już za 30 tys. zł. Cena zależy od materiału i wersji architektonicznej.

Coraz więcej zapytań o solarne wiaty

SunRoof otrzymuje coraz więcej zapytań o carporty, co potwierdza duży potencjał na realizację takich projektów, zarówno dla klientów indywidualnych, biznesowych, jak i samorządowych. Firma planuje rozwijać je jako bardzo perspektywiczny projekt. Obecnie firma pracuje nad kolejnymi ich wersjami i udoskonaleniami. Producent kładzie nacisk na innowacyjność zarówno w zakresie konstrukcyjnym, jak i większej mocy. SunRoof wprowadzi również nowe możliwości wyboru materiałów – osoby stawiające na naturalne materiały mogą zawsze wybierać rozwiązania drewniane.

Czy Polacy interesują się inwestycją w słoneczny dach?

Przedstawicielka pionierskiej firmy informuje, że solarne carporty są najnowszym elementem w ekosystemie SunRoof, który rozwija przede wszystkim dachy solarne. To nie jedyny kierunek rozwoju firmy. SunRoof planuje wprowadzić na rynek nowoczesne i innowacyjne obiekty fotowoltaiczne małej architektury jak solarne ławki, kosze na śmieci.

Paulina Szwed-Dobrzyńska mówi, że kiedy pod koniec 2019 r. SunRoof wchodził na polski rynek, miał już duże doświadczenie w realizacji dachów solarnych i fasad w Szwecji, skąd pochodzi firma. Szwedzi stawiają na ekologię.

– W Polsce nadal panuje przekonanie, że jeśli chcę być eko, to muszę pójść na kompromisy, żyć bardziej niewygodnie i płacić drożej. A to wszystko już nie jest prawdą. I to chcieliśmy w SunRoof pokazać, że ekologia może być opłacalna, piękna, praktyczna – wyjaśnia przedstawicielka firmy.

SunRoof podkreśla w rozmowie z GLOBEnergia.pl, że sprawdzona technologia, trwała i przetestowana w wymagających skandynawskich warunkach oraz potwierdzona atestami szwedzkiego instytutu RISE szybko zyskała zainteresowanie wśród polskich klientów. Nowoczesny design dachów solarnych przypadł do gustu nie tylko zwolennikom sprawdzonych rozwiązań, ale też osobom, którym zależy na domach bez kompromisów na mało atrakcyjne instalacje słoneczne. Z budową domu związane są bardzo wysokie oczekiwania – powinien być funkcjonalny, ekologiczny i samowystarczalny. Dach solarny staje się początkiem i centrum ich energetycznej niezależności.

– Dachy solarne wyglądają jak nowoczesna dachówka i pozwalają spełnić założenia architekta. Grupą docelową zintegrowanego dachu solarnego są nie tylko ludzie, którzy szukają dachu premium – to rozwiązanie dla wszystkich zainteresowanych wyjątkowym designem. Fakt, że dach solarny jest tańszy niż zwykły dach + panele słoneczne również przekonał inwestorów. W zintegrowanym budownictwie część instalacji słonecznych  jest absorbowana przez koszty, które i tak musielibyśmy ponieść przy budowie czy remoncie dachu – wyjaśnia SunRoof.

W pierwszym roku działalności w Polsce, SunRoof sprzedał 100 dachów solarnych dla klientów indywidualnych, komercyjnych i samorządowych. Chociaż proces budowy domu jest długi, złożony i niejednokrotnie rozłożony na lata, to ponad 20 projektów zostało już zrealizowanych. Większość z nich to budowa dachu solarnego na nowym domu, ale są też projekty realizowane w ramach wymiany dachu.

Patrycja Rapacka

Analityk i redaktor w GLOBEnergia. Transformacja energetyczna, OZE, offshore wind, atom