Jak tłumaczy ekspert, zrównoważone budownictwo to takie, które powstaje z poszanowaniem środowiska naturalnego, z myślą o potrzebach użytkowników budynku i lokalnej społeczności. Zdefiniowane w ten sposób zrównoważone budownictwo powinno uwzględniać potrzeby użytkowników związane z komfortem akustycznym tj. możliwością skupienia się we względnej ciszy czy swobodną rozmową bez przeszkadzania innym.

Istotne jest to, by sposób wykończenia pomieszczeń współgrał z jego funkcją, czyli wspierał czynności wykonywane przez użytkowników, wpływał pozytywnie na zdrowie i samopoczucie. Ważne jest także, aby komfort akustyczny można było zapewnić stosując systemy posiadające pełną dokumentację cyklu życia produktu oraz jego wpływu na środowisko, o obniżonym śladzie węglowym i składające się głównie z materiałów pochodzących z recyklingu – tłumaczy Magda Szubert.

Ekspert Ecophon Saint-Gobain zauważa, że zrównoważone budownictwo często kojarzy się z certyfikacjami środowiskowymi budynków jak BREEAM czy LEED. Jak wskazuje, zawierają one wymagania odnośnie akustyki, w tym akustyki wnętrz. W przypadku akustyki wnętrz, biorąc za przykład budynki biurowe, są to wymagania dość zgrubne, bazujące na jednym wskaźniku dla pomieszczeń o różnych funkcjach- pogłosowości. Tymczasem w biurach tzw. open space, ze względu na bardzo zróżnicowaną aranżację, czasy pogłosu mogą być różne w zależności od punktu pomiaru. Spełnienie wymagań akustycznych na potrzeby certyfikacji nie musi oznaczać faktycznego komfortu użytkowników.

Nieuchwytny Święty Graal biznesu

W jaki sposób biznes może zadbać o komfort akustyczny pracowników? Magda Szubert tłumaczy, że szeroko pojęty biznes, czyli pracodawcy, architekci, projektanci wnętrz, dostawcy rozwiązań – robią dziś bardzo wiele, by zadbać o komfort pracowników.

– Komfort akustyczny jako taki wydaje się być wciąż nieuchwytnym Świętym Graalem. Zgodnie z badaniami prowadzonymi na próbie 570 000 pracowników biurowych, poziomy dźwięku w miejscu pracy są istotne dla ponad 70 proc. osób. Tymczasem z poziomów dźwięku w biurze zadowolonych jest nieco ponad 30 proc. pracowników. Pozostali, bardziej lub mniej narzekają na hałas – wyjaśnia Szubert.

Same podejście do zrównoważonego budownictwa powinno mieć swój początek od fazy projektowania. W celu poprawy komfortu pracowników w tym aspekcie, potrzebne jest myślenie o akustyce od samego początku, podczas powstawania projektu, jak również podczas jego realizacji i funkcjonowania przestrzeni.

Szubert zauważa, że wiemy coraz więcej o tym, jak ulokować względem siebie różne strefy pracy, jakie zapewnić pomieszczenia dodatkowe by wspierać określone zadania.

– To czego najczęściej brakuje, to wiedza na temat tego, jak fale dźwiękowe rozchodzą się po pomieszczeniu i jak wpływ mają zastosowane materiały wykończeniowe. Wskutek tego często w biurach pozostawia się twarde, żelbetowe sufity, które odbijają dźwięk i potęgują hałas. Odpowiednia analiza akustyki na etapie projektowania, uwzględnienie materiałów dźwiękochłonnych o dobrych parametrach, pozwalają uniknąć błędów. Potrzebne jest zatem kompleksowe podejście do akustyki, współpraca osób decydujących i całej branży – wyjaśnia ekspert Ecophon Saint-Gobain.

Opracowanie: Patrycja Rapacka

Magda Szubert

Concept Development Manager w Ecophon Saint-Gobain