Tak można zaspokoić 60% globalnego zapotrzebowania na energię!

Zespół badaczy z Chin i Stanów Zjednoczonych doszedł do wniosku, że pokrycie autostrad panelami słonecznymi mogłoby zaspokoić ponad 60% rocznego zapotrzebowania świata na energię. Naukowcy stwierdzili, że instalacja paneli fotowoltaicznych nad światowymi autostradami mogłaby wygenerować 17 578 TWh rocznie, co przewyższa 60% globalnego zużycia energii elektrycznej w 2023 roku.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Podziel się

Więcej energii i mniej śmiertelnych wypadków

Naukowcy zbadali potencjał współpracy światowych sieci autostrad z fotowoltaiką. Wyniki badań opublikowali w dość sugestywnie zatytułowanym raporcie: “Roofing Highways With Solar Panels Substantially Reduces Carbon Emissions and Traffic Losses”. Pod uwagę wzięto ponad 3,2 mln kilometrów autostrad na całym świecie i zbadano je pod kątem montażu modułów fotowoltaicznych ponad nimi. Naukowcy oszacowali koszty i korzyści związane z budową sieci systemów fotowoltaicznych, wykorzystując polikrystaliczne moduły o mocy 250 W. 

Analiza wykazała, że takie rozwiązanie mogłoby wygenerować ponad czterokrotność rocznej produkcji energii w Stanach Zjednoczonych oraz zredukować obecne emisje CO2 o 28,78%. Oszacowano, że takiej zielonej energii z tych instalacji można wygenerować około 17 578 TWh. To ponad 60% globalnego zapotrzebowania na energię w skali roku.

Co więcej, takie systemu mogłyby się przyczynić do zmniejszenia śmiertelnych wypadków wśród użytkowników dróg. Zgodnie z wynikami obliczeń może to być nawet o 10,8% mniej ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. Redukcja śmiertelności wśród użytkowników dróg wynika z ochrony przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi, którą gwarantuje system. Zmniejszane są w ten sposób straty w ruchu drogowym rozumiane jako liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych i obciążenia społeczno-ekonomiczne.

Badacze wskazali również regiony, takie jak wschodnie Chiny, Zachodnia Europa i wschodnie wybrzeże USA, jako najbardziej odpowiednie do wdrożenia tego rozwiązania, mimo wyzwań związanych z kosztami instalacji i utrzymania. 

Ponadto moduły fotowoltaiczne zainstalowane nad autostradami mogą wpływać na środowisko termiczne na poziomie autostrady, zarówno pochłaniając światło słoneczne, jak i zacieniając. Równowaga tych efektów — zwiększone ciepło z pochłaniania w porównaniu ze zmniejszoną temperaturą nawierzchni drogi z zacienienia — może się zmieniać w zależności od wydajności paneli fotowoltaicznych, ich rozmieszczenia i lokalnych warunków pogodowych. Wynikające z tego zmiany temperatury z kolei wpływają na wydajność pojazdów i ich układów chłodzenia. Jednak ilościowe określenie tych efektów pozostaje złożone i wymaga kompleksowej analizy meteorologicznej, zaawansowanych symulacji transferu promieniowania i termodynamiki pojazdów. Tematy te stanowią cenne wskazówki dla przyszłych badań.

Źródło: Roofing Highways With Solar Panels Substantially Reduces Carbon Emissions and Traffic Losses

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia