Projekt Second Life ESS jest realizowany we współpracy z Solaris Bus & Coach oraz Impact Clean Power Technology. Podmioty chcą ponownie zagospodarować ogniwa litowo-jonowe, które wcześniej służyły w transporcie miejskim, a które jeszcze przez wiele lat mogą być używane jako magazyny energii, pomijając potrzebę ich utylizacji. Second Life jest projektem badawczym, realizowanym przy współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Zakończenie prac, w ramach których ma powstać prototypowy magazyn energii, zaplanowano na jesień 2022 r.

Baterie używane w pojazdach elektrycznych z czasem tracą swoją pojemność. Zużyta bateria w autobusie elektrycznym ma jej poniżej 80 proc., w związku z czym w przekonaniu Taurona może być wykorzystana jako element infrastruktury energetycznej. Nadwyżki wyprodukowanej przez panele energii z powodzeniem mogą być magazynowane i z czasem zostać wykorzystane przez użytkownika.

Przedstawiciele Tauron Polska Energią podkreślają, że magazyny energii będą stanowić ważny element inteligentnej infrastruktury elektroenergetycznej. Będą wspierać pracę systemu energetycznego, ale też rozwój odnawialnych źródeł energii jak mikroinstalacje fotowoltaiczne. Bateryjne magazyny energii mogą być narzędziem stabilizującym pracę sieci elektroenergetycznych szczególnie w sieciach niskich napięć, w których udział energii z niestabilnych źródeł OZE nieustannie rośnie. Ponadto, bateryjne magazyny mogą wesprzeć także rozwój klastrów energii.

W projekcie Second Life zostaną użyte baterie o łącznej pojemności 160 kWh, które dostarczy Solaris. Elementy były wykorzystywane w autobusie elektrycznym użytkowanym przez PKN Jaworzno.

Kolejnym miejscem zastosowania tego typu rozwiązań mogą być ładowarki samochodów elektrycznych czy też jako element inteligentnej infrastruktury energetycznej użytkownika biznesowego (np. jako zasilanie uzupełniające lub awaryjne) lub w zakresie rozwiązań sieciowych wspierając Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD).

Źródło: Tauron

Redakcja GLOBEnergia