Temat redukcji emisji hałasu i szkodliwych substancji oraz możliwości korzystania z odnawialnych źródeł energii jest ważny także w dziedzinie sportów zimowych. Deklarowanym celem projektu HySnow, finansowanego ze środków Österreichische Forschungsgesellschaft (FFG) (Austriackie Towarzystwo ds. Promocji Nauki) oraz funduszy klimatycznego i energetycznego, jest stworzenie niskoemisyjnego obiegu energii w alpejskich regionach turystycznych. W tym celu projektuje się, buduje i testuje w rzeczywistych warunkach regionu narciarskiego Hinterstoder-Wurzeralm cały łańcuch, począwszy od instalacji fotowoltaicznej, przez produkcję wodoru ze stacją tankowania włącznie, aż po prototypy pojazdów. Projekt zaprezentowano w ramach zawodów Pucharu Świata w narciarstwie FIS 2020.

W przypadku pojazdów śnieżnych decydującym czynnikiem jest możliwie duża moc przy małej masie własnej oraz niezawodne działanie w niskich temperaturach. Krótkie czasy tankowania i porównywalnie duże zasięgi zapewniają wysoką dyspozycyjność pojazdów dla ratowników górskich lub służb konserwacyjnych. Potrzebną ilość paliwa — w tym przypadku „zielonego” wodoru — wytwarza instalacja PV o mocy 34,5 kWp. Jest ona połączona bezpośrednio z modułem elektrolizy z dołączoną za nim sprężarką i w ten sposób tworzy infrastrukturę tankującą pod ciśnieniem 350 bar. Firma Fronius dostarcza projektowi istotne podzespoły infrastruktury instalacji tankującej, a źródłem energii do produkcji wodoru z energii słonecznej są dwa falowniki Fronius Symo.

Firmy, które nawiązały partnerską współpracę w ramach projektu HySnow, połączyły swoje know-how, aby zainicjować „białą transformację mobilności”. Przewodniczy mu firma BRP-Rotax GmbH&CoKG. Partnerami wspomagającymi projekt są firmy Fronius International GmbH, HyCentA Research GmbH, Institut für Elektrische Meßtechnik und Meßsignalverarbeitung (EMT) der TU Graz (Instytut ds. Elektrycznej Techniki Pomiarowej i Przetwarzania Sygnałów Pomiarowych Politechniki w Grazu), Elring Klinger AG, ECuSoL GmbH oraz Hinterstoder-Wurzeralm Bergbahnen AG.

Słońce w baku z zielonym wodorem

W firmie Fronius jesteśmy przekonani, że zielony wodór jest zgodną z duchem zrównoważonego rozwoju alternatywą dla paliw kopalnych w dziedzinie mobilności. Tworząc nasz wielokrotnie wyróżniony projekt Fronius Solhub , udostępniliśmy już gotowe pod klucz, kompletne rozwiązanie do zdecentralizowanego wytwarzania i magazynowania wodoru oraz zasilania nim. – opowiada Martin Hackl, kierownik Solar Energy w firmie Fronius International GmbH

Gminy, firmy i organizacje mogą dzięki Fronius Solhub produkować własne paliwo w formie „zielonego” wodoru. Często mają one do dyspozycji duże powierzchnie dachowe do montażu instalacji fotowoltaicznych i mogą rozpocząć samodzielne zaopatrywanie się w ekologicznie wyprodukowany, zielony wodór.

Solhub za pomocą elektrolizy przekształca ekologicznie wytworzoną na miejscu energię elektryczną w zielony wodór, który można przechowywać przez długi czas. Takie przechowywanie otwiera różne możliwości: z jednej strony wodoru można używać do tankowania pojazdów wodorowych, z drugiej strony letni uzysk z energii słonecznej można wykorzystać zimą, a dzięki rekonwersji przez cały rok można mieć do dyspozycji ekologiczny prąd. Pozytywnym efektem ubocznym jest także to, że ciepło wygenerowane podczas elektrolizy można wykorzystywać do ogrzewania lub przygotowywania ciepłej wody, przez co współczynnik sprawności całego systemu jest bardzo atrakcyjny.

Coraz więcej producentów samochodów oferuje już modele lub prototypy wyposażone w ogniwa paliwowe. Dobrymi przykładami są logistyka wewnątrzzakładowa, pojazdy robocze, floty autobusów, samochody ciężarowe, pojazdy specjalne lub ratraki. Teraz trzeba jedynie wybudować niezbędną infrastrukturę do tankowania.

Kompetencje wodorowe zebrane pod jednym dachem

Od dwóch dekad firma Fronius bada i rozwija rozwiązania wodorowe i dzięki temu jest liderem w dziedzinie innowacji na polu obchodzenia się z solarnym wodorem. Ta firma, należąca do sektora nowoczesnych technologii, ma bogate doświadczenie wynikające z licznych kooperacji, innowacyjnych projektów pilotażowych i wymian z gremiami przodującymi na polu techniki wodorowej. Wraz z utworzeniem w Steinhaus (Górna Austria) centrum kompetencyjnego w dziedzinie wykorzystania wodoru powstały idealne warunki do skupienia kompetencji oraz zasobów dotyczących wodoru i przyspieszenia badań, rozwoju i produkcji systemów H2.

W przyszłości pod jednym dachem będą się też odbywać treningi i prezentacje klientów. Oczywiście w Steinhaus zostanie także wybudowana instalacja Solhub, łącznie z instalacjami do rekonwersji i przechowywania, a także nastąpi rozbudowa parku maszynowego pojazdów wodorowych. Budowa rozpocznie się w kwietniu 2020 roku.

Fronius Polska

Rozwiązania dla fotowoltaiki, inteligentne rozwiązania i zarządzanie energią