To już 10 milionów pojazdów elektrycznych w UE

Rynek pojazdów elektrycznych w Unii Europejskiej dynamicznie się rozwija. W 2024 roku liczba pojazdów z napędem elektrycznym przekroczyła 10 mln, co pokazuje rosnące zainteresowanie elektromobilnością przez konsumentów. Mimo to, wysokie ceny oraz zmiany w polityce wsparcia spowalniają tempo wzrostu w niektórych krajach.

Podziel się
- Liczba pojazdów elektrycznych w UE przekroczyła 10 mln w 2024 roku.
- Wzrost sprzedaży w pełni elektrycznych pojazdów (BEV) wyniósł 36,9% w 2023 roku.
- Spadek zainteresowania hybrydami typu PHEV i zmiany polityczne w Niemczech wpłynęły na dynamikę rynku.
Elektromobilność przyspiesza, ale nierównomiernie
Ogólne dane za 2024 rok jasno wskazują, że udało się pokonać barierę 10 mln pojazdów elektrycznych w UE. Jednak na bardziej szczegółowe dane trzeba będzie jeszcze poczekać. Tymczasem sprawdźmy jak zaprezentował się wzrost sprzedaży w 2023 r. Według danych ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association), sprzedaż nowych samochodów w pełni elektrycznych w UE wzrosła o 36,9% między 2022 a 2023 rokiem, osiągając 1,54 mln sztuk. Tymczasem liczba rejestracji hybryd spadła o 7%. W rezultacie w 2023 roku na europejskie drogi trafiło prawie 2,4 mln pojazdów elektrycznych. Udział elektryków (typu “rechargeable”) w całkowitej sprzedaży samochodów osobowych wzrósł do 22,3%, co odzwierciedla rosnące zainteresowanie technologią zeroemisyjną. Jednak obecny obraz rynku za naszą zachodnią granicą, przypomina, że to cena gra główną rolę. Bez rządowych subsydiów, wiele osób straciło ochotę na elektryka. Jak ostatnie potwierdzone statystyki prezentują się w poszczególnych krajach Unii?

Nowe rejestracje PHEV i BEV w 2022 i 2023 roku. Źródło: EurObservER
Zaskakujące zmiany na rynku elektromobilności pojawiły się w Niemczech, gdzie zakończenie programu dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych w grudniu 2023 roku spowodowało gwałtowny spadek sprzedaży. Chodzi tu zwłaszcza o wysoką cenę zakupu samochodów elektrycznych, zwłaszcza tych o długim zasięgu i szybkiej możliwości ładowania. To wciąż te same aspekty pozostają kluczowymi wyzwaniem dla dalszego wzrostu rynku. Jednak mimo tych problemów, w 2023 roku Niemcy wciąż prowadzili w europejskim zestawieniu. W tamtym okresie zarejestrowano tam blisko 700 tysięcy osobowych elektryków typu BEV i PHEV. Kolejne miejsca na podium zajmują Francja i Belgia, z kolejno 461 169 oraz 193 593 nowymi rejestracjami. Polska uplasowała się na 13-stej pozycji z wynikiem 30 249 nowych rejestracji BEV i PHEV w 2023 roku.
Przyszłość małych i przystępnych cenowo modeli
Brak dostępnych, mniejszych modeli elektrycznych o mniejszych bateriach wpływa na ograniczenie tempa popularyzacji elektromobilności. Zamiast tego, większy udział rynku zyskują pojazdy hybrydowe niewymagające ładowania, które w 2023 roku stanowiły 25,8% całkowitej sprzedaży. Choć oferują lepszą wydajność niż pojazdy spalinowe, ich zależność od paliw kopalnych ogranicza korzyści ekologiczne.
Przekroczenie 10 mln pojazdów elektrycznych w UE to ważny krok, ale eliminacja 250 mln samochodów spalinowych będzie procesem długotrwałym. W obecnej perspektywie jest to nawet trudno wyobrażalne. Dlatego też czekamy na szczegółowe statystyki za ubiegły rok.
Źródło: EurObservER