Wałbrzyska fabryka Toyoty jako pierwsza w Europie dostarcza nowoczesne przekładnie hybrydowe. Inwestycja polegająca na uruchomieniu linii produkcyjnej tych elementów pojazdów hybrydowych kosztowała 278 mln zł. Nowa inwestycja jest ważnym wkładem w rozwój elektromobilności w Polsce, gdyż hybrydy w przestrzeni miejskiej ponad połowę dystansu pokonują wyłącznie na silniku elektrycznym, znacznie obniżając emisję spalin.

O nowej inwestycji

To jednak nie koniec inwestycji grupy Toyota w Polsce…

Jak podaje PSPA, w 2021 roku Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) rozpocznie w Wałbrzychu produkcję kolejnej przekładni (e-CVT – electronic continuously variable transmission) do napędów hybrydowych, która będzie współpracować z silnikiem o pojemności 1,5 l. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, produkcja silnika 1,5 l ruszy rok wcześniej, w 2021 roku w drugim zakładzie TMMP zlokalizowanym w Jelczu-Laskowicach.

Powołując się na informacje od PSPA, Toyota rozpocznie również produkcję silników elektrycznych, które są integralną częścią przekładni e-CVT. Razem z pozostałymi obecnie realizowanymi projektami, poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland zlokalizowanych w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach wzrośnie do blisko 5 miliardów złotych.

Fabryka w Jelczu-Laskowicach prowadzi obecnie działania rekrutacyjne, zmierzające do zatrudnienia dodatkowo 200 pracowników, którzy dołączą do 450 nowych osób przyjętych do pracy w minionych miesiącach.

„Z gospodarką jest trochę tak jak z samochodem. Jeśli nie ma dobrego napędu, jeśli nie ma dobrego przełożenia to gospodarka nie kręci się tak jak powinna. Nowoczesne technologie, takie jak te które przyciągamy za sprawą Toyoty do Polski są właśnie takim dobrym napędem. Jesteśmy więc na dobrej drodze do zwiększania nowoczesności i innowacyjności polskiej gospodarki. Tu, w Wałbrzychu powstanie nowa inwestycja w supernowoczesny przemysł niskoemisyjnej mobilności – opowiada o planach inwestycyjnych Mateusz Morawiecki, Prezes Rady Ministrów.

Wizyta premiera Mateusza Morawieckiego w wałbrzyskiej fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland. 26.07.2019 fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Wizyta premiera Mateusza Morawieckiego w wałbrzyskiej fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland. 26.07.2019 fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych

Przekłada hybrydowa

Elektryczna przekładnia e-CVT stanowi serce niskoemisyjnego systemu hybrydowego Toyoty. Współpraca dwóch silników elektrycznych, stanowiących integralną część przekładni e-CVT z silnikiem benzynowym, zapewnia optymalny przepływ energii w elektrycznym pojeździe hybrydowym (HEV – hybrid electric vehicle). W czasie hamowania energia kinetyczna samochodu hybrydowego jest odzyskiwana i zamieniana na energię elektryczną, dzięki czemu pojazd zużywa mniej paliwa.

Przekładnia hybrydowa, która obecnie jest już produkowana to cześć hybrydowego układu napędowego współpracującego z silnikiem benzynowym 1.8l ZR, który zapewnia moc 122 KM. Napęd ten zadebiutował wraz z Priusem 4. Jest efektywniejszy i lżejszy oraz oferuje też większą wydajność niż jego poprzednik.

Na oficjalnej stronie Toyoty czytamy, że ten wydajny układ z dwoma silnikami elektrycznymi i systemem odzyskiwania energii z hamowania obniża zużycie paliwa i koszty użytkowania.
Producent informuje również, że sprawność cieplna silnika benzynowego została podniesiona do 40% — to rekordowo wysoka wydajność dla jednostki benzynowej. Zadbano też o zmniejszenie wagi i wymiarów innych komponentów systemu hybrydowego, a także o ich optymalne rozmieszczenie, co dodatkowo przyczyniło się do obniżenia środka ciężkości samochodu.

 

 

Redakcja GLOBEnergia