Toyota prezentuje wodorowy powerbank! Czy wkłady wodorowe trafią pod strzechy?

Toyota i Woven Planet wspólnie stworzyły prototyp przenośnego magazynu na wodór. Zdaniem pomysłodawców, rozwiązanie to ma umożliwić odbiorcom indywidualnym zastosowanie energii zgromadzonej w wodorze. Czy dzięki przenośnym wkładom wodór trafi pod strzechy?

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Podziel się

Przenośne wkłady wodorowe

Zasobniki opracowane przez przedsiębiorstwo Toyota działa jak wodorowe ogniwo paliwowe. Każdy wkład jest w stanie przekształcać zgromadzony w nim wodór na energię elektryczną do różnych zastosowań. Jak wskazują pomysłodawcy, ogniwo paliwowe może być używane do zasilania samochodów, motocykli, urządzeń domowych i wielu innych.

Przenośny wkład wodorowy (prototyp).Źródło: global.toyota.
Przenośny wkład wodorowy (prototyp).
Źródło: global.toyota.

Toyota testuje wykorzystanie energii zmagazynowanej w wodorze u klientów indywidualnych. Magazynowanie energii w postaci wodoru posiada wiele zalet. Korzystanie z tego paliwa, przy założeniu, że do jego powstania została wykorzystana energia elektryczna z OZE jest wolne od emisji CO2. Wodór może być wykorzystywany do wytwarzania energii elektrycznej w ogniwach paliwowych, jak i również może być wykorzystywany jako paliwo do tradycyjnego spalania.

Wodór w warunkach domowych

Wkłady wodorowe to cylindry o długości 40 cm i średnicy wynoszącej 18 cm. Ich docelowa waga to 5 kilogramów po pełnym napełnieniu. Według producentów, każdy z nich będzie w stanie dostarczyć około 3,3 kWh energii użytkowej. Zastosowanie wkładów polega na umieszczeniu ich w specjalnych portach, które znajdują się u odbiorcy końcowego. Porty mogą być zintegrowane ze ścianą. Po zainstalowaniu ich w portach dochodzi do konwersji wodoru na energię elektryczną do zasilania domowych urządzeń. Przewidziano także możliwość wykorzystania wkładów w samochodach osobowych i innych środkach transportu.

Wodorowy powerbank

Jak wskazują pomysłodawcy, wodorowe powerbanki mogą także być zastosowane do zasilania źródła ogrzewania w budynku. Model funkcjonowania tego rozwiązania byłby podobny do modelu z butlami gazowymi. Napełnione wkłady byłyby rozprowadzane przez sieć dystrybucji i następnie odbierane po zakończeniu eksploatacji. Wykorzystane wkłady trafiłyby do kolejnego napełniania i do kolejnych odbiorców. Toyota i Woven Planet przewidują również rozwój usług dystrybucji wkładów wodorowych.

Woven City

Toyota liczy na szybki wzrost popularności wodoru oraz ich produktu. Woven Planet obecnie zajmuje się określeniem obszaru, w którym zasadne jest wykorzystanie wkładów i przetestuje szereg zastosowań energetycznych, w tym mobilność i zastosowań domowych. Dziać się to będzie w obrębie Woven City, czyli ekologicznego i eksperymentalnego miasta stworzonego przez Toyotę. Są tam próbnie wdrażane rozwiązania stworzone z myślą o dekarbonizacji.

Woven CityŹródło: www.toyotanews.eu.
Woven City
Źródło:
www.toyotanews.eu.

Końcowym etapem Toyoty jest utworzenie społeczeństwa neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla, w którym króluje energetyka odnawialna. Ekspansja tej wizji ma na początku objąć całą Japonię, a następnie cały świat.

Źródło: Toyota.

Zdjęcie główne: global.toyota.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia