Do 3 sierpnia 2018r.  trwają konsultacje społeczne i prace międzyresortowe w temacie wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury do ładowania.

Projekt rozporządzenia określa szczegółowe wymagania techniczne w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji, naprawy i modernizacji stacji ładowania oraz punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego. Ponadto, projekt rozporządzenia zawiera przepisy dotyczące badań technicznych ww. instalacji przeprowadzanych przez Urząd Dozoru Technicznego.

Zapytaliśmy przedstawicieli firm działających w branży stacji ładowania, jak powinno się dobierać stacje ładowania w zależności od lokalizacji.

…najważniejsze, to zachowanie odpowiedniej proporcji …

Krzysztof Zamożny, szef sprzedaży eMobility GARO Polska twierdzi, że należy zastanowić się, w  jakich lokalizacjach potrzebujemy konkretnego typu ładowarki.

– Z naszego doświadczenia wynika, że przede wszystkim należy pamiętać o zachowaniu równowagi i proporcji pomiędzy stacjami ładowania AC i DC. O tym zaczyna się dopiero mówić w Polsce. Dzieląc ładowarki na ładujące prądem stałym – bezpośrednio akumulatory – i ładujące prądem przemiennym – z zastosowaniem przetwornicy zainstalowanej w samochodzie – widzimy różnice w cenie oraz w czasie ładowania. Musimy zastanowić się w jakich lokalizacjach potrzebujemy konkretnego typu ładowarki. – komentuje Krzysztof Zamożny dodając, że świadomość tego jakie mamy potrzeby jest kluczowa przy wyborze stacji ładowania dla danej lokalizacji.

… podczas doboru rozwiązań musimy myśleć o klientach końcowych …

Zdaniem Wojciecha Dziwisza z eMobility ABB, nie ma ograniczeń dotyczących lokalizacji stacji ładowania, ale są obowiązki nakładane na operatora.

Zawsze staramy się przedstawić osobom zainteresowanym stacjami ładowania i potencjalnym klientom, że po pierwsze należy odpowiedzieć na pytania dotyczące planowanych lokalizacji. Jakie są tam moce zasilania? Czy występuje duży ruch w danej lokalizacji? Trzeba przeanalizować kto i w jakim celu będzie przyjeżdżał do stacji. Potem zwracamy uwagę na aspekt technologiczny i dostępność stacji. Podczas doboru rozwiązań musimy myśleć o klientach końcowych. – komentuje Wojciech Dziwisz, Business Development Manager – eMobility ABB.

Odpowiedni dobór lokalizacji pod stacje ładowania może mieć jeszcze jedno istotne znaczenie.

… tam gdzie pojawią się stacje ładowania, z pewnością zmieni się krajobraz transportu …

Dobierając odpowiednie strefy, możemy promować w danym obszarze auta elektryczne a jednocześnie zamykać te obszary na auta spalinowe. Aspekty techniczne stają się wiec nieco szerszym zagadnieniem. Tam gdzie pojawią się stacje ładowania, z pewnością zmieni się krajobraz transportu. – dodaje Grzegorz Narwojsz Product Manager TÜV NORD Polska.

Ostateczny obraz rozporządzenia ws. wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego poznamy po konsultacjach społecznych i międzyresortowych, czyli po 3 sierpnia 2018r.

Redakcja GLOBEnergia