Tylko 8 proc. użytkowników fotowoltaiki doświadczyło awarii. Kluczowe gwarancje

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Mikroinstalacja

W Polsce jest już około 700 tys. prosumentów energii odnawialnej, w tym w zdecydowanej większości produkujących energię elektryczną w mikroinstalacjach fotowoltaicznych. Co do zasady, te urządzenia są bezawaryjne, o ile zadbało się o kluczowe czynniki inwestycyjne, jak zastosowanie odpowiednich i dobrej jakości komponentów oraz o montaż instalacji przez sprawdzonych i doświadczonych instalatorów, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje. Tak jak w każdym urządzeniu może zdarzyć się awaria – także w urządzeniu fotowoltaicznym. Jeżeli jest dobrze zabezpieczona, to nie powinna zagrozić naszemu bezpieczeństwu. Trzeba się jednak liczyć z tym, że awarie fotowoltaiki się zdarzają. Ważne jest, aby prosument zabezpieczył się na taką sytuację.

Awarie zażegnane w ciągu tygodnia

Według najnowszego badania przeprowadzonego przez Oferteo.pl (badanie przeprowadzone w sierpniu 2021 roku metodą CAWI na próbie 499 osób), 93 proc. ankietowanych użytkowników nie doświadczyło jak dotąd awarii urządzenia fotowoltaicznego. Niski poziom awaryjności zapewnia użytkownikom stałe i bezpłatne źródło energii, ale również poczucie spokoju i komfortu.

Jeśli już się zdarzyły awarie, to w przypadku pozostałych 8 proc. użytkowników. Badani właściciele PV szybko radzili sobie z powstałymi awariami, bo jak wynika z raportu, udało się zażegnać awarie w ciągu maksymalnie tygodnia (58 proc.). U 17 proc. naprawa trwała do dwóch tygodni, u 6 proc. – do 3 tygodni. W ich opinii firmy dosyć szybko radziły sobie z naprawą uszkodzeń.

Kluczem jest gwarancja

W większości przypadków Polacy decydują się na wykupienie 20-letniej gwarancji na panele fotowoltaiczne. Została ona zakupiona najczęściej za pośrednictwem wykonawcy instalacji. Jest ona kluczowa, gdyż w przypadku awarii mamy bez większych kosztów wymienianą wadliwą część. Ponadto, w sytuacji gdy nie ma takiej gwarancji i wystąpiłaby awaria, rosną koszty naszej inwestycji. Ponadto gwarancje zapewniają szybką pomoc w ramach problemów.

20-letnią gwarancję w 2021 roku zakupiło 38 proc. badanych. Około 33 proc. osób zdecydowało się wykupić gwarancję na 15 lat, 20 proc. na 10 lat. 10 proc. zdecydowało się na jeszcze krótsze gwarancje.

Długość okresu gwarancji była dla nich kluczowym czynnikiem przy wyborze oferty, co potwierdziło 21 proc. badanych.

Na pytanie o to, kto objął instalację gwarancją, inwestorzy zwykle odpowiadali, że była to firma instalująca panele (53 proc.) – czytamy w raporcie. W 44 proc. przypadków, odpowiedzialność brał na siebie producent.

Warto pamiętać o przeglądach instalacji, o których pisaliśmy m.in. TUTAJ. 85 proc. właścicieli instalacji fotowoltaicznych wykonało przegląd przed uruchomieniem. 82 proc. zdecydowało się natomiast na zastosowanie dodatkowych zabezpieczeń instalacji przed przepięciami i pożarem.

Źródło: Oferteo.pl/własne

Zobacz również