Tylko w 2019 roku zła jakość powietrza zabiła około 307 tys. Europejczyków – co robią miasta?

Zanieczyszczenia powietrza przyczyniają się do powstawania chorób układu oddechowego. Europejska Agencja Środowiska (EEA) szacuje, że w samym 2019 roku w Europie zmarło przedwcześnie około 307 tys. osób z powodu wystawienia na działanie zanieczyszczeń zawartych w powietrzu. Za znaczną część emisji szkodliwych związków odpowiada transport samochodowy. Europejskie miasta chcą poprawić jakość powietrza i ratować życia swoich mieszkańców, wprowadzając mechanizmy redukujące zanieczyszczenie powietrza powodowane przez pojazdy. Jakie są konkretne działania europejskich miast na rzecz poprawy jakości powietrza?

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Samorządy na froncie walki z zanieczyszczeniami

EEA uznała zanieczyszczenia powietrza jako największe zagrożenie dla ludzkiego zdrowia w Europie. Długofalowe narażanie człowieka na ich wpływ powoduje szereg dolegliwości takich jak choroby serca, płuc oraz nowotwory. Poza powodowaniem szeregu schorzeń, zanieczyszczenia powietrza potęgują również działanie innych chorób. Charakter problemu i jego lokalny wpływ sprawia, że głównymi organami mającymi za zadanie wprowadzać europejskie normy jakości są samorządy terytorialne. Przyjaźni środowisku samorządowcy twierdzą, że zapewnienie obywatelom czystego powietrza ma kluczowe znaczenie dla utrzymania atrakcyjności miast jako miejsc do życia.

Paryż

Stolica Francji w walce z zanieczyszczeniem powietrza dokonała znacznych inwestycji w rozbudowę infrastruktury rowerowej. Paryż ma aspiracje, aby stać się najbardziej przyjaznym rowerzystom miastem na świecie. Burmistrz Paryża, Anne Hidalgo chce, aby do 2026 r. Paryż osiągnął status “100% cyclable”, czyli był miastem w pełni przystosowanym do przemieszczania się rowerem. W tym celu stolica Francji zapowiada budowę 180 kilometrów wydzielonych ścieżek rowerowych. Warto zauważyć, że już w tym momencie zamiana przestrzeni przeznaczonych dla samochodów na ścieżki rowerowe doprowadziła do znacznego wzrostu liczby codziennych podróży jednośladami.

Bruksela

Bruksela wyszła do swoich obywateli z bardzo ciekawą inicjatywą. Miasto w ramach “Bruxell'air” oferuje premię w wysokości do 900 euro każdemu mieszkańcowi, który anuluje rejestrację samochodu w urzędzie lokalnym i złoży wniosek o premię. Pieniądze te można następnie przeznaczyć na zakup sprzętu rowerowego, abonamentu na transport publiczny lub wykorzystać na car-sharing.

Londyn

Stolica Wielkiej Brytanii podjęła jedne z najbardziej kontrowersyjnych kroków. Miasto nałożyło podatek na tych, którzy wjeżdżają do specjalnych stref zanieczyszczającymi pojazdami. Samochody, które nie spełniają norm emisji, muszą płacić 12,50 GBP dziennie, aby wjechać do stref ultraniskiej emisji (Ultra Low Emission Zone - ULEZ) rozmieszczonych w stolicy Wielkiej Brytanii. Zgodnie z planami przedstawionymi przez burmistrza Sadiqa Khana, ULEZ zostanie rozszerzony na cały Londyn do końca 2023 r., co zachęci do zakupu pojazdów niskoemisyjnych oraz większego poziomu ruchu pieszego i rowerowego.

Kraków

Również Kraków rozpoczyna fazę wprowadzania Strefy Czystego Transportu (STC). Od 1 marca 2023 roku do miasta nie będą mogły wjechać samochody, które nie spełniają norm Euro 1 i Euro 2. W praktyce oznacza to, że zakaz obejmie samochody wyprodukowane przed 2000 rokiem. Ten etap nie będzie uwzględniał osób mieszkających na terenie Krakowa oraz działających na jego obszarze przedsiębiorców. Włodarze Krakowa przygotowali plan zachęt, mający za zadanie przekonać ludzi do poparcia decyzji o Strefach Czystego Transportu (STC). Dzięki tej inicjatywie, Kraków chce również uniknąć zarzutów o nakładanie ograniczeń i nie dawanie niczego w zamian.

Wśród miejskich propozycji znalazły się: dopłaty do rowerów elektrycznych w wysokości 2,5 tys. zł, bezpłatne dwuletnie bilety na komunikację zbiorową, bezpłatne dwuletnie abonamenty na wynajem roweru elektrycznego oraz pakiety finansowe dla przedsiębiorców bazujących na transporcie. Zmiany mają także nastąpić w transporcie miejskim. Sieć połączeń i ich dostępność ma zostać zwiększona. Rozwój ma objąć zarówno autobusy, tramwaje, oraz pociągi. Ponadto, miejska komunikacja publiczna (KMK) ma zostać zintegrowana z szybką koleją aglomeracyjną (SKA).

Źródło: smoglab.pl, euractiv.com, themayor.eu.

Zobacz również