Umowa na dzierżawę portu dla projektu Baltica 2 podpisana!
Spółki PGE i Ørsted oraz Istrana sp. z o.o. zawarły umowę dzierżawy terminalu T5 w Porcie Gdańsk, który odegra istotną rolę w realizacji projektu Baltica 2, będącego częścią Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica. Terminal ten zostanie wykorzystany do magazynowania, wstępnego montażu oraz instalacji elementów turbin wiatrowych na morzu.
Podziel się
Umowa dzierżawy i plany rozbudowy
Dzierżawa terminalu rozpocznie się w czwartym kwartale 2026 roku, po zakończeniu prac budowlanych i będzie obowiązywać do końca 2028 roku. Obiekt, o powierzchni 21,3 ha, obejmuje obszary o podwyższonej nośności, co jest kluczowe dla realizacji projektów offshore. Terminal będzie wyposażony w dwa stanowiska załadunkowe dla statków instalacyjnych typu jack-up, nabrzeże rozładunkowe oraz rampę do obsługi statków transportowych typu ro-ro.
Stronami umowy są Elektrownia Wiatrowa Baltica 2, należąca do PGE i Ørsted, oraz Istrana sp. z o.o. – spółka celowa, w której 85% udziałów posiada Polski Fundusz Rozwoju, a 15% – Baltic Hub. Istrana wygrała przetarg na dzierżawę terenów w granicach Portu Gdańsk, gdzie powstanie terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych.
- Umowa dzierżawy terminalu zapewnia nam przestrzeń portową niezbędną dla realizacji projektu budowy morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, gwarantując miejsce do załadunku elementów morskich turbin wiatrowych na statki i kompleksowej obsługi statków instalacyjnych. Gdański terminal zaprojektowany został zgodnie z najnowszymi branżowymi standardami i z uwzględnieniem trendów rozwoju technologicznego w sektorze morskiej energetyki wiatrowej. Dzięki temu powstanie jeden z najważniejszych oraz najnowocześniejszych tego typu obiektów na Bałtyku. Port w Gdańsku to także wielka szansa dla rozwoju krajowego łańcucha dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej w basenie Morza Bałtyckiego – powiedział Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Korzyści z lokalizacji w Gdańsku
Gdańsk, dzięki dogodnym warunkom nawigacyjnym i strategicznej lokalizacji względem obszaru, na którym będzie realizowany projekt Baltica 2, został wybrany jako idealne miejsce dla budowy terminalu. PGE i Ørsted podkreślają, że nowa infrastruktura w Porcie Gdańsk stwarza również możliwości zaangażowania polskich firm w jej budowę i eksploatację. Projekt otrzymał już pozwolenie na budowę od Wojewody Pomorskiego, a przygotowania do budowy są na zaawansowanym etapie.
Projekt Baltica 2 i jego znaczenie dla Polski
Baltica 2 jest jednym z dwóch etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica, obok etapu Baltica 3. Partnerzy PGE i Ørsted zakontraktowali wszystkie niezbędne komponenty oraz podpisali umowy na ich instalację. Wybór generalnego wykonawcy lądowej infrastruktury przyłączeniowej został już dokonany, a projekt posiada komplet niezbędnych pozwoleń budowlanych.
Zakończenie budowy etapu Baltica 2 o mocy 1,5 GW planowane jest na koniec 2027 roku, natomiast etap Baltica 3 o mocy 1 GW ma zostać ukończony do 2030 roku. Łączna moc Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica, która wyniesie 2,5 GW, znacząco przyczyni się do transformacji polskiej energetyki. Energia produkowana w ramach projektu zasili prawie 4 miliony polskich gospodarstw domowych, dostarczając zieloną energię i wspierając walkę z kryzysem klimatycznym.
Źródło: PAP