Volvo zwalnia, Aira zatrudnia – nowa fabryka pomp ciepła we Wrocławiu!

aira, fabryka pomp ciepła, volvo,

Ulica Mydlana we Wrocławiu była do niedawna kojarzona z fabryką autobusów marki Volvo. To się jednak niedługo zmieni. Miejsce szwedzkiego giganta przejmie jego rodak - firma Aira, która swoją siedzibę ma w Sztokholmie. Tym samym z Wrocławia zaczną wyjeżdżać z niej nie autobusy, a…pompy ciepła!

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

aira, fabryka pomp ciepła, volvo,

Podziel się

  • Szwedzka spółka Aira zainwestowała ponad miliard złotych w fabrykę pomp ciepła we Wrocławiu.
  • Zakład powstanie na terenie byłej fabryki autobusów Volvo.
  • Wrocławska fabryka pomp ciepła zatrudnia obecnie ok. 150 pracowników, a liczba ta najprawdopodobniej do kilkuset osób.

W połowie 2024 roku we Wrocławiu zostanie otwarta fabryka produkująca pompy ciepła. Za tą inwestycją stoi szwedzka firma Aira, która planuje wyłożyć na ten cel ponad miliard złotych. Jest to słodko-gorzki początek, ponieważ zakład produkujący pompy ciepła powstanie w miejsce fabryki Volvo, które powoli wycofuje się z Wrocławia.

Fabryka pomp ciepła firmy Aira we Wrocławiu. Źródło: materiały prasowe firmy Aira

Skąd wzięła się Aira?

Spółka Aira została założona w 2022 roku w Szwecji przez firmę Vargas Holding. Samo Vargas jest właścicielem kilku innych przedsiębiorstw z branży energii odnawialnej. Szwedzki inwestor zaczynał od ekologicznych baterii, stali i wodoru. Obecnie ma pod swoimi skrzydłami takie firmy jak: Polarium (magazyny energii), Northvolt (baterie do samochodów elektrycznych, m.in. do modeli Volvo), H2 Green Steel (produkcja ekologicznej stali) oraz właśnie Airę, która zajmuje się produkcją i sprzedażą pomp ciepła.

Aira dopiero wkracza na europejski rynek grzewczy. Obecnie prowadzi programy pilotażowe we Włoszech, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Mimo że jest debiutantem, szwedzka firma ma ambitne plany. Według planów do 2030 roku Aira ma być obecna w 20 krajach świata i zatrudniać 10 tys. ekspertów i techników specjalizujących się w technologii pomp ciepła.

Wrocławska fabryka pomp ciepła firmy Aira ma ruszyć w połowie 2024 roku. Powstanie ona na terenie fabryki Volvo przy ulicy Mydlanej. Jednak na razie przygotowania nie mogą ruszyć pełną parą, ponieważ Volvo wciąż produkuje przy Mydlanej autobusy swojej marki. Szwedzka firma motoryzacyjna ma na dobre opuścić swoje dotychczasowe lokum do końca pierwszego kwartału 2024 roku. Niemniej jednak Aira skupia się obecnie na budowie pierwszej linii produkcyjnej, w której będą powstawać pompy ciepła. Później Aira przystąpi do adaptacji pozostałych hal produkcyjnych zgodnie z założeniami.

Poszukiwani pracownicy

Aira podkreśla, że nowa fabryka zapewni nowe miejsca pracy.

Mamy konkretne plany, jeśli chodzi o tworzenie miejsc pracy, ale na ostateczne liczby wpływa wiele czynników. Już teraz zatrudniamy we Wrocławiu ok. 150 pracowników. W nadchodzących miesiącach ta liczba będzie rosła

  • zapewnia Tomasz Wcisło, dyrektor wrocławskiej fabryki Aira, w rozmowie z Gazetą Wrocławską.

Zgodnie z przewidywaniami, fabryka może zatrudniać co najmniej kilkuset pracowników. W ciągu kolejnych 10 lat swojej działalności Aira zamierza wyprodukować, sprzedać i zainstalować 5 mln pomp ciepła. Nic więc dziwnego, że firma rozpoczęła rekrutację pracowników. Obecnie najbardziej poszukiwani są operatorzy i pracownicy produkcyjni z doświadczeniem w zawodzie. Spółka wykorzystała także potencjał zamykającej się fabryki Volvo rekrutując jej byłych pracowników. Jednakże nie wszyscy zatrudnieni niegdyś w fabryce autobusów będą mogli skorzystać z oferty Airy. Volvo jeszcze do niedawna zatrudniało we Wrocławiu ok. 1 500 osób. Jedynie ok. ⅓ z nich otrzymała lub dopiero otrzyma posadę u producenta pomp ciepła.

Dlaczego Volvo się wycofuje?

Likwidacja fabryki autobusów Volvo Buses we Wrocławiu jest związana ze zmianami, na jakie zdecydowała się szwedzka firma. Mowa tutaj przede wszystkim o zmianie modelu biznesowego - Volvo nie zamierza już produkować kompletnych autobusów, ale skupić się na rozwoju i sprzedaży podwozi. Gotowe autobusy będą powstawały we współpracy z firmami partnerskimi. Od kilku lat mówiono także o tym, że wrocławska fabryka Volvo przynosi w straty i stoi na progu niewypłacalności.

Źródło: Gazeta Wrocławska, airahome.com, vargasholding.com

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia