W Chinach sprzedaje się więcej elektryków i hybryd niż pojazdów spalinowych
Już drugi miesiąc z rzędu w Chinach sprzedano więcej pasażerskich elektryków i hybryd niż pojazdów spalinowych. Warunki na tym rynku zostały skomponowane tak, aby obywatele sięgali po ekologiczne środki transportu. Trend udaje się utrzymać nawet mimo spadków ogólnej sprzedaży.
Podziel się
Dobry lipiec, jeszcze lepszy sierpień
Wstępne statystyki za lipiec, udostępnione przez China Passenger Car Association (CPCA) sugerowały, że może to być miesiąc historyczny. To właśnie wtedy przewidywano, że sprzedaż pojazdów typu NEV (New Energy Vehicle) wyprzedzi pojazdy pasażerskie z silnikami spalinowymi. Tak się też stało. W lipcu sprzedaż NEV wyniosła dokładnie 50,84%.
Wcześniej podobny trend udało się tylko utrzymać przez dwa tygodnie w kwietniu br. Dopiero lipiec okazał się przełomowy w skali całego miesiąca.
Wypada też wspomnieć, co przez chiński rząd uważane jest za pojazd typu NEW. Są to osobówki “zasilane nową energią”, czyli dokładnie pełne elektryki (EV) oraz hybrydy plug-in (PHEV). Pojęcie obejmuje także pojazdy typu FCEV (samochody z ogniwami paliwowymi), jednak ich sprzedaż praktycznie nie występuje w Chinach.
Lipiec to ten przełomowy moment, kiedy wskaźniki sprzedaży się przecięły. Podział sprzedaży NEV to około 55% udziały EV oraz 45% udziału PHEV.
Analitycy z BloombergNEF zwracają uwagę, że nie tylko rosnące zainteresowanie elektrykami powinno przykuć naszą uwagę. Dużo bardziej spektakularny jest upadek sektora spalinowego.
CPCA mówi o 879 tys. samochodów typu NEV sprzedanych w ciągu lipca. To wzrost o 37% rok do roku i wzrost o 3% w porównaniu ze sprzedażą w czerwcu. W tym czasie całkowita sprzedaż samochodów osobowych wyniosła 1 729 000, co stanowi spadek o 2% r/r i w porównaniu z poprzednim miesiącem.
Co w sierpniu?
Sierpień z jednej strony przyniósł umocnienie trendu dominacji NEV na rynku sprzedaży. Z drugiej strony pojawił się ogólny spadek na całym rynku handlu pojazdami pasażerskimi. W sumie w sierpniu w Chinach sprzedano 1,92 mln samochodów pasażerskich. Z czego 1,03 mln stanowiły NEV. Podział rynku sprzedaży pokazuje poniższy wykres.
Sierpień to już drugi miesiąc z rzędu, kiedy sprzedano więcej pojazdów pasażerskich “nowej energii” niż klasycznych na silniki spalinowe. Teraz to już 53,5% udział.
Należy się spodziewać kontynuacji tego trendu. Wynika to m.in. z rozwoju lokalnego rynku producentów samochodów, co też gwarantuje konkurencyjne ceny. W Chinach następuje dynamiczny rozwój technologii produkcji szczególnie napędów elektrycznych i akumulatorów trakcyjnych przekładający się na obniżenie ceny. W konsekwencji samochód elektryczny w chinach jest tańszy od spalinowego. Zakup NEV nie jest też obciążany 10% podatkiem od zakupu.
Źródła: Bloomberg NEF, CPCA