Międzynarodowa Agencja Czystego Transportu (ICCT) opublikowała raport dotyczący rynku pojazdów elektrycznych.

Analiza ICCT pokazuje, że na podstawie danych z Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska, w ubiegłym roku nastąpił niewielki spadek sprzedaży nowych samochodów. Warto nadmienić tym samym, że sprzedaż samochodów elektrycznych ma się dobrze i bardzo szybko rośnie.

Na podstawie najnowszych danych Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) wiemy, że udział sprzedaży pojazdów elektrycznych w całej UE wzrósł z 2,5 procent w 2015 r. do 3,2 procent w zeszłym roku.

Ponad połowę wszystkich sprzedanych samochodów elektrycznych w całej Unii Europejskiej sprzedano w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Francji.

Dane wynikające z raportu pokazują, że pojazdy elektryczne stają się dla kierowców atrakcyjną i pożądaną opcją. Potwierdzają to chociażby dane pochodzące z Norwegii. Właśnie tym skandynawskim kraju, prawie 30% wszystkich nowych, sprzedanych samochodów to pojazdy wyposażone w akumulatory elektryczne i hybrydy typu plug-in.

„Norwegia pozostaje liderem europejskiego rynku pojazdów elektrycznych, z czego 15,7% nowych rejestracji samochodów w 2016 r to pojazdy BEV*, a kolejne 13,4 procent to PHEV”, czytamy w raporcie. „Ponadto, 11,3 procent pojazdów to HEV”.

*Wyjaśnijmy:

BEV- Battery Electric Vehicle – samochód elektryczny, w którym nie zastosowano silnika spalania wewnętrznego.

PHEV –  Plug-in Hybrid Electric Vehicle – samochód hybrydowy z możliwością ładowania baterii z sieci energetycznej

HEV – Hybrid Electric Vehicle – samochód hybrydowy, w którym do napędu można wykorzystać silnik elektryczny, spalinowy lub oba silniki.

Samochody elektryczne to wciąż mniejszość

Jednoznacznie należy jednak zauważyć, że około 95% sprzedanych w ubiegłym roku pojazdów to pojazdy benzynowe i na olej napędowy.

Emisja dwutlenku węgla w nowych pojazdach zmniejszyła się do poziomu 118 g CO2/km.

Wyniki oznaczają, że od 2005 do 2016 emisje CO2 pochodzące z nowych samochodów w całej Unii Europejskiej spadły o 27%. Oznacza to, że Unia Europejska jest na dobrej drodze, by osiągnąć cel zaplanowany na rok 2020/21 wynoszący 95 g CO2/km.

Co więcej, jak wynika z raportu, coraz częstsze wybieranie przez Europejczyków samochodów elektrycznych przyczyniło się do zmniejszenia zużycia paliwa. Od 2005 roku, średnie zużycie paliwa na każdy kilometr przejechany pojazdem spadło o dwa litry.

Europejska Agencja Środowiska tłumaczy jednak, że kompletne wyniki będą opublikowane do końca bieżącego roku, a te podane w raporcie pochodzą z danych laboratoryjnych. Dane dotyczące emisji zanieczyszczeń są więc niższe od tych, mających miejsce w rzeczywistych warunkach.

Źródło: icct.org

 

Redakcja GLOBEnergia