W Europie powstanie megafabryka baterii samochodowych!

Komisja Europejska zatwierdziła wcześniej planowane finansowanie wartego miliard euro projektu fabryki akumulatorów od szwedzkiego producenta - firmy Northvolt. Przedsięwzięcie zakłada produkcję ogniw akumulatorowych do samochodów elektrycznych w fabryce w Szlezwiku-Holsztyn (Niemcy) od 2026 r. Oczekuje się, że inwestycja o wartości 4,5 miliarda euro stworzy 3000 miejsc pracy.

Podziel się
- Szwedzki producent baterii zbuduje megafabrykę w Niemczech. Przedsięwzięcie jest możliwe dzięki wsparciu finansowemu UE.
- Fabryka ma dać 3000 miejsc pracy i pozwolić na zaopatrzenia do 1 mln elektryków rocznie.
- Inwestycja wesprze hub elektryków na starym kontynencie i zapewni jego globalną konkurencyjność.
UE uratowała europejską myśl technologiczną?
W Europie trwa dyskusja o niepokojącej zależności rynku baterii od chińskich dostaw surowców i podzespołów. Temat robi się gorący tym bardziej, że cała branża motoryzacyjna kieruje się w stronę całkowitej elektryzacji floty. Producenci baterii szukają nowych opcji, by zdywersyfikować swoje dostawy komponentów i rozwinąć alternatywne technologie produkcji. Dlatego decyzja Komisji Europejskie o dofinasowaniu nowej fabryki Northvolt’a została nazwana przełomową dla branży na starym kontynencie. Przedsięwzięcie ma zostać ulokowane w najbardziej wysuniętym na północ kraju związkowym Niemiec, Szlezwiku-Holsztyn.
Northvolt to jedyny w Europie producent akumulatorów na tak wielką skalę. Jako jedyny również ma szansę konkurować z azjatyckimi gigantami rynku baterii. Dlatego Unia Europejska postanowiła pomóc w rozwoju lokalnych mocy wytwórczych Northvolt’owi. Pomoc będzie miała formę dotacji bezpośredniej w wysokości 700 mln euro i gwarancji w wysokości 202 mln euro. To strategiczne działanie pozwoliło zatrzymać technologię od szwedzkiego producenta w Europie. Bez tego wsparcia Northvolt otworzyłby fabrykę w Stanach Zjednoczonych, gdzie miałby gwarantowane subsydia w ramach mocy ustawy IRA.
Ruszą już za dwa lata
Northvolt opracował m.in. technologię taniej i zrównoważonej produkcji ogniw bateryjnych. Do ich stworzenia nie wykorzystują pierwiastków krytycznych takich jak lit, nikiel, grafit czy kobalt. Ich nową baterię (do zastosowań wielkoskalowych magazynów energii) charakteryzuje gęstość mocy równa 160 Wh/kg. W przyszłości technologia ta ma zostać przeskalowana na potrzeby elektromobilności.
Fabryka wysokowydajnych akumulatorów do pojazdów elektrycznych końcowo miałaby powstać w mieście Heide. Przedsięwzięcie będzie miała roczną moc produkcyjną na poziomie 60 GWh. Przekłada się to na od 800 000 do 1 miliona pojazdów elektrycznych rocznie, w zależności od wielkości użytego akumulatora. Zakład rozpocznie produkcję w 2026 roku, a pełną zdolność produkcyjną osiągnie w 2029 roku.
Źródła: MarketScreener, Guardian.