Koszt inwestycji, jaką przeprowadził ostatnio w Jaworze koncern Daimler AG i jego marka Mercedes-Benz to ponad 3 miliardy złotych – tyle wydano w ciągu ostatnich czterech lat. Nowoczesna fabryka czterocylindrowych silników benzynowych i wysokoprężnych oraz baterii elektrycznych powstała na 50-hektarowej działce.

W komunikacie marki czytamy, że produkcja opiera się tu na zasadach Przemysłu 4.0. Jest zautomatyzowana i zdygitalizowana.

Warto przypomnieć, że jeszcze w 2018 roku zakładano, że Fabryka w Jaworze, będzie jedną z pierwszych, która będzie neutralna pod względem emisji CO2. Przewidywano wtedy, że 100 % użytkowanej przez fabrykę energii elektrycznej będzie pochodzić z odnawialnych źródeł.
W komunikacie potwierdzono, że to pierwsza całkowicie bezemisyjna fabryka koncernu Daimler – zakład jest w 100 proc. zasilany energią odnawialną z pobliskiej farmy wiatrowej Taczalin. Ciepło jest produkowane z biomasy.

Od listopada 2019 r. do dziś w fabryce wyprodukowano już prawie 60 tys. silników konwencjonalnych. Docelowo fabryka będzie produkować 500 tys. silników rocznie. Teraz przyszedł czas na otwarcie linii produkcyjnej baterii.

Produkcja baterii do hybryd jeszcze w tym miesiącu

Dr. Andreas Schenkel – CEO Mercedes-Benz Manufacturing Poland, spółki zarządzającej zakładem zapowiedział, że produkcja baterii do pojazdów plug-in hybrid rozpocznie się jeszcze w tym miesiącu wraz z uruchomieniem pierwszej z trzech linii produkcyjnych.

Kolejne dwie ruszą w pierwszym kwartale przyszłego roku. Docelowo jaworska fabryka będzie produkować ponad 100 tys. baterii do napędów typu plug-in hybrid i do pojazdów w pełni elektrycznych – dodaje dr Andreas Schenkel, CEO Mercedes-Benz Manufacturing Poland, spółki zarządzającej zakładem.

Zatrudniono tysięcznego pracownika!

Oprócz uruchomienia produkcji baterii elektrycznych, spółka świętuje także zatrudnienie tysięcznego pracownika, a właściwie pracownicy. To ewenement w sieci fabryk Mercedesa, gdzie średnio udział kobiet w załodze nie przekracza 15 proc.

– Polska jest krajem dość homogenicznym, ale dbamy o tę różnorodność np. aktywnie zachęcając do pracy kobiety. One doskonale sobie radzą w fabryce high-tech i stanowią już 40 proc. całej załogi. (…) – mówi dr Ewa Łabno-Falęcka z Mercedesa.

Uważa ona dodatkowo, że nie ma innowacyjności bez różnorodności wieku, płci, pochodzenia czy wykształcenia.

Łabno-Falęcka z Mercedesa mówi również, że 40% kobiet w załodze to dowód na to, że marce udaje się zmienić stereotypowe myślenie o tym, że przemysł i nowe technologie to obszary zarezerwowane dla mężczyzn.

Źródło: Daimler.pl

Docelowo w fabryce silników i baterii zostanie zatrudnionych ponad 1300 osób.

Dziewiąta tego typu inwestycja Daimler

Daimler inwestuje ponad miliard euro w globalną sieć produkcji baterii Mercedes-Benz Cars. Obecnie ta sieć to dziewięć fabryk w siedmiu lokalizacjach na trzech kontynentach:
dwie fabryki w Kamenz – Niemcy, trzy fabryki w podzakładach Brühl i Hedelfingen i przy fabrykach w Untertürkheim i Sindelfingen – Niemcy, w Yizhuang Industrial Park w Pekinie – Chiny, Tuscaloosa – USA, Bangkoku – Tajlandia. Fabryka baterii w polskim Jaworze jest dziewiątą inwestycją tego typu.

Źródło: Daimler

Redakcja GLOBEnergia