W Polsce jest już ponad 33 tys. samochodów z napędem elektrycznym

Według Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA, pod koniec października 2021 roku po polskich drogach jeździły łącznie 33 143 elektryczne samochody. Większość z nich stanowiły hybrydy typu plug-in. W trakcie COP26 przyjęto deklarację wprowadzenia zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych w 2035 roku. Jednym z sygnatariuszy jest Polska. 

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 48 proc. (16 037 szt.) osobowej części parku pojazdów, a pozostałą część (52 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 17 106 szt. Flota elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1 412 szt., natomiast elektrycznych motorowerów i motocykli - 10 601 szt. PZPM informuje, że liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych wzrosła do poziomu 303 393 szt.

Z kolei park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do poziomu 633 szt. Od stycznia do października 2021 roku flota elektrobusów powiększyła się o 202 zeroemisyjne pojazdy. W porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku, kiedy zarejestrowano 154 takie autobusy, oznacza to wzrost o 31 proc. r/r.

Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA, wskazuje, że mimo kryzysu na rynku motoryzacyjnym, przez pierwsze 10 miesięcy 2021 roku liczba rejestracji osobowych BEV wzrosła o 78 proc. r/r, a PHEV o 132 proc. r/r.

- Mimo zwiększonej dynamiki rozwoju rynku e-mobility, niedobór półprzewodników ogranicza lub opóźnia dostępność egzemplarzy szeregu modeli z napędem elektrycznym, co z pewnością przełoży się również na początkową popularność uruchamianych, kierowanych m.in. do przedsiębiorców, komponentów programu Mój Elektryk – wyjaśnia przedstawiciel organizacji branżowej.

Na osiągnięcie efektu skali i ocenę skutków programu Mój Elektryk będziemy musieli poczekać do 2022 roku.

W Polsce jest już ponad 1700 ogólnodostępnych stacji ładowania EV

Jak czytamy w komunikacie PZPM, wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. W Polsce funkcjonuje 1 712 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, co odpowiada 3337 punktom. Większość z nich (69 proc.) stanowiły wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW, 31 proc. - szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC). Tylko w październiku 2021 rok uruchomiono 37 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (57 punktów).

Kluczowe deklaracje podczas COP26

Przez dwa tygodnie listopada oczy świata zwrócone były w stronę Szczytu Klimatycznego COP26 w Glasgow. W trakcie wydarzenia przyjęto deklarację, podpisaną przez ponad 100 krajów, organizacji i firm biznesowych – w tym motoryzacyjnych. W ramach dokumentu zapewniono wprowadzenie zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych od 2035 roku. Jednym z sygnatariuszy jest Polska.

- Decyzja ta jest szczególnie ambitna, bo do 2035 roku zostało zaledwie 14 lat, a w Polsce przez ostatnie 30 lat nie podjęto żadnych działań, by powstrzymać napływ starych używanych samochodów, których co roku wjeżdża do naszego kraju ponad pół miliona. Ponadto wiek co najmniej połowy importowanych w ostatnich latach samochodów przekraczał 10 lat – informuje Jakub Faryś, Prezes PZPM.

W związku z celami COP26 Polska powinna mądrze przeprowadzić transformację sektora transportu, bowiem sektor motoryzacyjny w naszym kraju zatrudnia około 400 tys. osób.

Źródło: PZPM/PSPA