Magazyn znajduje się w Garbcach, 50 km od Wrocławia. 4240 ogniw litowo-jonowych pozwoli wzmocnić bezpieczeństwo oraz jakość dostaw energii dla polskiej kolei. Ponadto magazyn zbilansuje moc pobieraną z Krajowego Systemu Energetycznego (KSE) oraz pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie OZE  w ramach Programu Zielona Kolej. Wartość projektu to prawie 20 mln zł. Magazyn powstał we współpracy z Uniwersytetem Zielonogórskim.

Moc magazynu energii w Garbcach sięga 5,5 MW, natomiast pojemność – 1,2 MWh. W czterech kontenerach znajdują się baterie litowo-jonowe wykonanych w technologii NMC. Polska spółka państwowa PKP Energetyka informuje, że to rozwiązanie uwzględnia specyfikę zasilania kolei, umożliwiając powolne ładowanie magazynu i szybkie oddanie zgromadzonej energii, kiedy przejeżdża pociąg. Magazyn w ciągu kilku sekund jest w stanie zasilić nawet najszybsze pociągi, w tym Pendolino.

Sercem magazynu jest przekształtnik energoelektroniczny DC/DC, który pracuje bezpośrednio na napięciu stałym, co jest nowatorskim rozwiązaniem na skalę Europy. W innych systemach kolejowych, zasilanych napięciem stałym, magazyny trakcyjne dają na wyjściu prąd przemienny, co wymusza dodatkową konwersję DC/AC/DC. Pominięcie tej transformacji znacząco usprawnia pracę magazynu i skutkuje oszczędnością energii, której nie traci się na etapach przejściowych.

Prof. Grzegorz Benysek, kierownik prac badawczo-rozwojowych w projekcie powiedział, że w trakcie 3 lat intensywnej pracy, pomimo pandemii, inżynierowie stworzyli od podstaw rozwiązanie, które jest unikatowe na skalę europejską. Opracowano dedykowany algorytm sterowania oraz doboru parametrów magazynu energii. Magazyn energii ma pełnić swoją rolę przez najbliższe 15 lat.

W planie 300 magazynów energii dla kolei

W Polsce powstanie ok. 300 magazynów energii dla kolei. PKP Energetyka informuje, że każdy z nich będzie elementem szerszego ekosystemu zasilania, na który składać się także będzie podstacja trakcyjna oraz docelowo farma fotowoltaiczna lub inne odnawialne źródło energii  – tworząc Lokalny Obszar Bilansowania (LOB). Magazyny będą w pełni opomiarowane oraz zautomatyzowane.

Inwestycje w magazyny są odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na energię elektryczną. Za 10 lat moc w systemie kolejowym wzrośnie aż o 42 proc. do 6,8 GW. Lokalizacja pierwszego magazynu nie jest przypadkowa. Dolny Śląsk jest regionem o bogatych tradycjach kolejowych, posiadającym gęstą sieć połączeń i własną, jedną z najdynamiczniej rozwijających się kolei regionalnych. Zgodnie z danymi UTK, w 2020 roku był on drugim pod względem wykorzystania transportu kolejowego województwem w Polsce.

Źródło: PKP Energetyka

Redakcja GLOBEnergia