Naukowcy z chińskiego Uniwersytetu Jiao Tong w Szanghaju i Politechniki w Hongkongu opracowali płytkę słoneczną do chodników i ścieżek rowerowych.

Wydajność

Każda płytka jest wykonana z dziewięciu, monokrystalicznych ogniw fotowoltaicznych o sprawności wynoszącej 15%. Ogniwa połączone są szeregowo, a ich szacowana łączna moc wyjściowa klasyfikuje się na poziomie 30-40 W. Ogniwa i szkło hartowane do płytek testowych, zostały zakupione od nieokreślonych chińskich producentów i zmontowane w Hongkongu.

Opracowano dwa prototypy z różnymi powierzchniami antypoślizgowymi. Naukowcy twierdzą, że jedna z płytek, ma wyższą skuteczność antypoślizgową, ale przez to niższą przepuszczalność światła słonecznego. Niemniej jednak, przepuszczalność promieniowania słonecznego została oszacowana na około 90%. Odporność na wysokie temperatury ma dochodzić do 288 stopni Celsjusza, co zapewnia brak obaw związanych z dużym nasłonecznieniem.

Dwa prototypy fotowoltaicznych płytek chodnikowych, źródło: pv-magazine

Przeprowadzone testy

Niestety testy zewnętrzne wykazały niższą moc wyjściową niż oczekiwano. Zdaniem naukowców było to spowodowane zmniejszoną przepuszczalnością szkła hartowanego.

Wytrzymałość

Naukowcy twierdzą, że opracowana płytka słoneczna ma podobną wytrzymałość mechaniczną i trwałość jak beton. Uzyskane wyniki pokazują, że opracowana nawierzchnia fotowoltaiczna, może osiągnąć zadowalającą wydajność pod względem konwersji energii słonecznej, antypoślizgowości, odporności na ciepło, trwałości i wytrzymałości na ściskanie. To pokazuje, że badane płytki PV mogą być stosowane jako zamiennik płyt chodnikowych czy też jako podłoże do ścieżek rowerowych.


ZAPRASZAMY NA XI FORUM SOLAR+

Forum Solar+ to wydarzenie poświęcone w pełni branży fotowoltaicznej i zagadnieniom magazynowania energii. To forum wymiany doświadczeń, analizy zmian prawnych, aktualne ceny, nowości technologiczne, konkretne porady dla inwestorów i instalatorów.  Wstęp – bezpłatny!


Według Tao Ma, jednego z badaczy, niewystarczająca wytrzymałość szkła hartowanego nie jest przeszkodą. Dzisiejsze technologie pozwalają na to, by szkło hartowane mogło utrzymać samochód, a nawet ciężarówki. Jednak według naukowców, lepiej jest zastosować opracowaną technologię na ścieżkach dla pieszych lub rowerów niż na prawdziwej drodze, w trosce o trwałość płytek.

Efekt zacienienia

Według Tao Ma problem zacienienia można rozwiązać, dodając kilka diod. To zwiększy koszty produkcji, ale wpłynie na większą skuteczność urządzeń.

Przykładem działającej już słonecznej drogi rowerowej jest SolaRoad w Holandii. SolaRoad ma 90 metrów długości i 1,7 metra szerokości. Podczas pilotażu zastosowano wiele wersji nawierzchni słonecznej w celu przetestowania różnych technologii powlekania, konstrukcji modułów słonecznych i typów ogniw.

źródło: pv-magazine

Redakcja GLOBEnergia